Abstract:
Kocaeli ili Çevre Gelişim Planında kuzey ve güney yönünde kentsel gelişme öngörülmesine rağmen, doğal engeller nedeniyle Kocaeli doğu-batı doğrultusundaki kent formunu korumaya devam etmektedir. Genel ulaşımda kent merkezinde oluşan ve çevre yerleşimlerden gelen yolculukların büyük bir bölümü doğu batı yönündeki tek bir aksa (D-100 Karayolu) yüklenmiş durumdadır. Tezin konusunu oluşturan Hafif Raylı sistemi günümüzün modern toplu taşıma sistemlerinden biri olup uygulandığı şehirde, şehrin çehresini değiştirmekte ve modernizasyonunu tetiklemektedir. Bu çalışma kapsamında alternatif bir ulaşım modeli olarak sunulan monoray ulaşım sisteminin uygulanabilir güzergah seçimi, bu güzergahtaki mevcut durum, yolculuk kapasitesinin belirlenmesi, kuruluş ve işletme bakımından monoray sisteminin mali portresinin çıkartılması ve bu çıkarımlar sonucunda fayda ve maliyet girdilerinin belirlenmesi ve sistemin uygulanabilirliğinin araştırılması hedeflenmiştir. Tezin ikinci bölümünde, çalışmanın amacı, objektifleri, hafif raylı ulaşım sistemi hakkında kısa bilgiler, dünyadaki hafif raylı sistem uygulamaları, mevcut sistemler, Kocaeli ilinin coğrafi özellikleri, nüfus bilgileri, Büyükşehir belediyesinin sınırları ve mevcutta kullanılan toplu taşıma sistemleri hakkında bilgiler verilmiştir. Üçüncü bölümde Mevcut yolculuk hacmi, arzu hattının oluşumu, yolculuk ve nüfus tahminleri incelenmiştir. Dördüncü bölümde, ise maliyetler ve fizibilite hesapları sunulmuştur. Son bölümde ise elde ettiğimiz veriler neticesinde sonuç ve öneriler sunulmuştur.