This study’s main aim is to analyze the relationship between culture industry and
Turkish cinema industry between 1960’s and 1980’s, which is called Yeşilçam.
Especially five Turkish directors Ö. Lütfi Akad, Metin Erksan, Atıf Yılmaz, Halit Refiğ
and Yılmaz Güney had been examined for this analyze. These directors have been
chosen because of their desire and belief to make films apart from the culture industry
of Turkish Cinema. All of these directors had made their most important films between
1960 and 1980, while the Yeşilçam have been living its most successful but most
restrict years.
Mockumentary can be called fictional documentary, which is usualy deal with
unrealistic events, fictional characters in a serious way or real events in a funny way.
Mockumentary’s historical process will be analyzed and then the project; “Director:
Mehmet Köse” will be examined. Mockumentary project; Director: Mehmet Köse has
been created from these five Turkish directors life’s and Mehmet Köse has been created
as an independent director who had stand against all Turkish cinema industry between
1960’s and 1980’s to make his own films apart from the industry but eventually had
became unsuccessful and had been forgotten.
Bu çalışmanın amacı; 1960-1980 yılları arasındaki Yeşilçam ismi verilen Türk
Sineması’nın endüstrileşmesi ve kültür endüstrisi ilişkisini analiz etmektir. Bu
bağlamda, Türk Sinemasında Kültür endüstrisine karşı çıkan, 5 Türk yönetmen
örneğinden yola çıkılarak (Ö. Lütfi Akad, Metin Erksan, Atıf Yılmaz, Halit Refiğ ve
Yılmaz Güney), analizler yapılmıştır. Bu isimlerin seçilme nedeni, hepsinin yaptıkları
işe gönülden bağlı ve Türk sinemasında filmlerini Kültür Endüstrisi işleyişinden ayrı
tutan, tutmaya çalışmış yönetmenler olmalarıdır. 1960-1980 yılları arasında,
Yeşilçam’ın en etkin olduğu yıllarda en önemli yapıtlarını vermiş bu yönetmenlerden
yola çıkılarak bir mockumentary projesi gerçekleştirilmiştir.
Mizahi bir dille, gerçek ya da hayali hikayelerin, aslında var olmayan karakterlerle
anlatıldığı kurmaca belgesel örnekleri Mockumentary olarak tanımlanmıştır.
Mockumentary’nin tarihi gelişimi analiz edilmiş bu örneklerden yola çıkılarak
’Yönetmen: Mehmet Köse’ projesi gerçekleştirilmiştir. Bu projede; yukarıda bahsi
geçen, Kültür Endüstrisine karşı çıkan 5 Türk yönetmen örneğinden yola çıkılarak, tüm
bu yönetmenlerin bir karması olarak düşünülen, kurmaca bir yönetmen olan Mehmet
Köse anlatılmıştır. Endüstrileşen Türk sinemasına karşı çıkan bu yönetmen, 1960-1980
yılları arasında yaşamış, filmlerini kendi imkanlarıyla çekmiş fakat beklediği başarıyı
elde edememiş, anlaşılamamış, unutulmuş bir yönetmendir.