The written text within the scope of this thesis; the historical process of animation,
silent and sound periods of animation cinema with examples, the development of
animation cinema in Turkey with examples described. The techniques used in animated
cinema explained and rotoscope technique used in this video-animation project
investigated. In addition, the explanation of the video-animation project associated with
the topic.
The video project made in the scope of this thesis depicts the lives of a young man in
his 30s committing homicide and purse snatching, and a prostitute, via flashbacks and
their dreams. Transitions between dream and reality in the project’s story are expressed
by using a combination of live-action scenes and animation. Real lives are depicted with
live-action shooting to express them as close to reality as possible, without intervening
in the events as they occur. For flashbacks/dreams, hand drawn animation is used, since
it is a suitable tool to depict the dream and a new reality. In the project, some ambient
sounds as well as lullabies are used. The lyrics of the lullaby tell of a mother giving
warm wishes to her child and her heartfelt wishes for her child to have a good life.
Stories are coupled with a rocking empty cradle animation. This empty cradle refers to
this majority.
Bu tez kapsamında yazılan metinde; animasyonun tarihsel süreci, animasyon
sinemasının sessiz ve sesli dönemleri örnekleriyle birlikte, Türkiye’de animasyon
sinemasının gelişimi örnekleriyle birlikte anlatıldı. Animasyon sinemasında uygulanan
teknikler açıklandı ve video-animasyon projesinde kullanılan rotoscope tekniği
incelendi. Ayrıca, yapılan video-animasyon projesi açıklanarak konuyla ilişkilendirildi.
Bu tez kapsamında yapılan video projesinde adam öldürme, kapkaç gibi suçlar işleyen
30’lu yaşlarında genç bir adam ile bir hayat kadınının gerçek hayatlarından geriye
dönüşlerine/hayallerine geçişler anlatıldı. Projedeki hikayede hayal ile gerçek arasındaki
gidiş gelişler, live action ve animasyonun birlikte kullanılmasıyla ifade edildi. Gerçek
hayatlardan görüntüler yaşanan olaylara müdahale etmeden, gerçeğine en yakın şekilde
ifade edilebilmesi için live action çekimlerle anlatıldı. Hayali, rüyayı ve çizimlerle
yapılan yeniden yaratım sürecinde meydana gelen soyutlamalarla yeni bir gerçekliği
anlatmaya yatkın bir mecra olduğu için geriye dönüşler/hayaller animasyonla ifade
edildi. Projede ses olarak ninni ile birlikte bazı ortam sesleri kullanıldı. Ninnideki sözler
bir annenin çocuğuna iyi dileklerde bulunuşunu ve çocuğunun güzel bir hayata sahip
olması temennilerini içeriyor. Hikayeler sallanan boş bir beşik animasyonuyla birbirine
bağlandı. Ve kullanılan boş beşik ile de bu çoğunluk ifade edilmeye çalışıldı.