dc.contributor.advisor |
Karahoca, Adem |
|
dc.contributor.author |
Karaca, Efsun |
|
dc.date.accessioned |
2024-07-12T11:14:52Z |
|
dc.date.available |
2024-07-12T11:14:52Z |
|
dc.date.issued |
2011-09 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/1349 |
|
dc.description.abstract |
The purpose of this study is to specify the effects of pedagogical agent assisted project based learning approach on students' achievements and attitudes in Human-Computer Interaction course. Research is done on a group consisting of 46 Software Engineering students taking HCI course from Bahçeşehir University in spring semester of the 2009-2010 academic years.
In this research, to test the perception of course content, chapter assessment tests were applied to students as pre-test and post-test. Students that take the HCI course with pedagogical assisted project based learning approach separated into 11 groups consisting of 2-6 students to work on different subjects.
In order to determine the students' achievements in and attitudes towards the activities of pedagogical agent assisted project based learning approach, 'Project-Based Learning Attitude Scale, 'Pedagogical Agent Satisfaction Survey and 'Perception of Course Content Attitude Scale' developed by the researcher were applied to each group. Perception of Course Content Attitude Scale was applied twice in order to compare the students' attitudes towards the HCI course which project-based learning approach was applied; and pre-test and post-test results of the questionnaire have examined. Furthermore, chapter review tests were applied twice as pre- test and post-test before and after the pedagogical agent assisted learning in web medium.
In the statistical analysis of the data, t-tests, ANOVA and correlation coefficient was used. The statistical analyses were done on SPSS 17.0. The significance of the data was tested at the significance level of .05.
As a result, according to the answers given to the surveys and final project grades, it is found that pedagogical agent assisted project based learning approach affects students' achievements and attitudes in human computer interaction course in a good way. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu çalışma, pedagojik ajan destekli ortamda insan-bilgisayar etkileşimi (HCI) dersinde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin derse yönelik tutumlarını ve ders başarılarını araştırma amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2009-2010 öğretim yılı güz döneminde Bahçeşehir Üniversitesi'nde HCI dersini alan toplam 46 öğrenci oluşturmaktadır.
Bu araştırmada, ders içeriğinin algılanmasını test edebilmek için, ünite testleri ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Pedagojik ajan destekli ortamda proje tabanlı öğrenme yaklaşımının online olarak uygulandığı öğrenciler, her biri seçilen farklı bir temel proje başlık konusu üzerinde çalışmak üzere, 2-6 kişilik gruplara ayrılmışlardır.
Her gruba, pedagojik ajan destekli proje tabanlı öğrenme yaklaşımında öğrencilerin başarı ve tutumlarını belirlemek açısından; 'Proje Tabanlı Öğrenme Tutum Anketi', 'Ders İçeriği Algılama ve Tutum Anketi' ve 'Pedagojik Ajan Memnuniyet Anketi' uygulanmıştır. Öğrencilerin insan-bilgisayar etkileşimi (HCI) dersi içeriğini algılamaya yönelik tutum anketine ve proje tabanlı öğrenme anketine verdiği yanıtlar ile pedagojik ajan destekli proje tabanlı öğrenme yaklaşımının uygulandığı dersin başarısını karşılaştırabilmek için, ön-test ve son-test anket sonuçları incelenmiştir.
Bu araştırmada, verilerin analizinde, istatistiki işlemlerden, eşli gruplar t testi, bağımsız gruplar t testi, ANOVA ve korelasyon katsayısı kullanılmıştır. İstatistiki işlemler SPSS 17.0 programında analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin anlamlı olup olmadıkları .05 anlamsallık düzeyinde test edilmiştir.
Sonuç olarak, uygulanan anketlere verilen cevaplara ve öğrencilerin proje final notlarına bakıldığında, proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin pedagojik ajan destekli ortamda öğrendikleri HCI dersindeki başarı ve tutumlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. |
|
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.subject |
Project based learning |
|
dc.subject |
Pedagogical agent assisted learning environment |
|
dc.subject |
Human-Computer interaction |
|
dc.subject |
E-Learning |
|
dc.subject |
Proje tabanlı öğrenme |
|
dc.subject |
Pedagojik ajan destekli öğrenme ortamı |
|
dc.subject |
İnsan- Bilgisayar etkileşimi |
|
dc.subject |
E-Öğrenme |
|
dc.title |
The effects of project based learning approach in pedagogical agent assisted learning environment on students’ achievements and attitudes in human computer interaction course |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |