Cognitive Load Theory (CLT), which was started in 1980s and expanded in 1990s, is
interested in understanding complex cognitive tasks that derive from amount and interaction
of the information which is needed to be managed at the beginning of the learning processes.
Although different scholars had used different methods for measuring different concepts of
cognitive load, the widely accepted and the most meaningful method was developed by Paas
and Merrienboer in 1993.
In this thesis, the efficiency of the learning environment of the History of Civilizations class
in Bahcesehir University was calculated by using the formula developed by Paas and
Merrienboer. The results were interpreted according to different variables of gender, section,
and schools of the participants. The results in question were also cross-checked and discussed
by using ANOVA method.
Finally, suggestions for improving the efficiency of the learning environment of the class
were discussed in the last section.
1980’lerde ortaya çıkan ve 1990’larda daha da geliştirilen Bilişsel Yük Kuramı, öğrenme
sürecinin başında yönetilmesi gereken bilginin miktarı ve etkileşimden ortaya çıkan karmaşık
bilişsel görevleri anlamak ile ilgilenmektedir. Her ne kadar bu gelişim süreci boyunca farklı
uzmanlar bilişsel yükün farklı kavramlarını ölçmek için çeşitli metodlar kullanılmış olsalar
da, bunlardan en anlamlı ve kabul görmüş olanı Paas ve Merrienboer’in 1993 yılında ortaya
koyduğu metod olmuştur.
Bu tezde, Bahçeşehir Üniversitesi’nde okutulan Medeniyetler Tarihi dersinin öğrenme
ortamının etkinliği, Paas ve Merrienboer’in geliştirdiği söz konusu metod ile ölçülmüştür.
Çıkan sonuçlar cinsiyet, bölüm ve fakülteden oluşan farklı değişkenlere göre yorumlanmıştır.
Söz konusu sonuçlar aynı zamanda SPSS aracı kullanılarak ANOVA metodu ile de
doğrulanmıştır.
Son olarak, en son bölümde, söz konusu Medeniyetler Tarihi dersinin daha etkin hale
getirilmesi için önerilere yer verilmiştir.