DSpace Kurumsal Arşivi

Evaluation of the efficiency of learning environments : a cognitive load approach

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Karahoca, Adem
dc.contributor.author Uyulur, Abdullah
dc.date.accessioned 2024-07-16T13:04:20Z
dc.date.available 2024-07-16T13:04:20Z
dc.date.issued 2011-09
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/1352
dc.description.abstract Cognitive Load Theory (CLT), which was started in 1980s and expanded in 1990s, is interested in understanding complex cognitive tasks that derive from amount and interaction of the information which is needed to be managed at the beginning of the learning processes. Although different scholars had used different methods for measuring different concepts of cognitive load, the widely accepted and the most meaningful method was developed by Paas and Merrienboer in 1993. In this thesis, the efficiency of the learning environment of the History of Civilizations class in Bahcesehir University was calculated by using the formula developed by Paas and Merrienboer. The results were interpreted according to different variables of gender, section, and schools of the participants. The results in question were also cross-checked and discussed by using ANOVA method. Finally, suggestions for improving the efficiency of the learning environment of the class were discussed in the last section. tr_TR
dc.description.abstract 1980’lerde ortaya çıkan ve 1990’larda daha da geliştirilen Bilişsel Yük Kuramı, öğrenme sürecinin başında yönetilmesi gereken bilginin miktarı ve etkileşimden ortaya çıkan karmaşık bilişsel görevleri anlamak ile ilgilenmektedir. Her ne kadar bu gelişim süreci boyunca farklı uzmanlar bilişsel yükün farklı kavramlarını ölçmek için çeşitli metodlar kullanılmış olsalar da, bunlardan en anlamlı ve kabul görmüş olanı Paas ve Merrienboer’in 1993 yılında ortaya koyduğu metod olmuştur. Bu tezde, Bahçeşehir Üniversitesi’nde okutulan Medeniyetler Tarihi dersinin öğrenme ortamının etkinliği, Paas ve Merrienboer’in geliştirdiği söz konusu metod ile ölçülmüştür. Çıkan sonuçlar cinsiyet, bölüm ve fakülteden oluşan farklı değişkenlere göre yorumlanmıştır. Söz konusu sonuçlar aynı zamanda SPSS aracı kullanılarak ANOVA metodu ile de doğrulanmıştır. Son olarak, en son bölümde, söz konusu Medeniyetler Tarihi dersinin daha etkin hale getirilmesi için önerilere yer verilmiştir.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.subject Cognitive load theory tr_TR
dc.subject Cognitive overload tr_TR
dc.subject Anova method tr_TR
dc.subject SPSS tr_TR
dc.subject Bilişsel yük kuramı
dc.subject Aşırı bilişsel yük
dc.subject Anova test metodu
dc.title Evaluation of the efficiency of learning environments : a cognitive load approach tr_TR
dc.type Thesis tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster