DSpace Kurumsal Arşivi

Qualification perception of academics in universities for innovation management

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Karahoca, Dilek
dc.contributor.author Kurnaz, Ayça
dc.date.accessioned 2024-07-18T12:40:00Z
dc.date.available 2024-07-18T12:40:00Z
dc.date.issued 2013-09
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/1384
dc.description.abstract Keeping pace with innovation is very important for persistence of the companies and competition between them in global world. It is necessary to follow-up and adopt the technologic and sectoral developments. r. The companies should adopt the innovative competitive policies to be the leader in their sector. This concerns the educational sector as much as every sectors. It is very important that academics should adopt the innovative ideas and catch-up the innovations in their studying fields.. In this way, the innovative mentality basics will be done in university. This study has been made with 47 academics from different universities in Turkey to evaluate the perception of innovation management of academics. 16 questions are prepared to evaluate the personal information and 46 questions are prepared to evaluate the perception of innovation management. The scale consists of 46 substance of Quintet Likert type and involves 5 dimensions consisting of Innovation Strategy, Income Management, Following Innovation Strategies, Project Management, Organizational Culture and Structure. The relationship between the perception of innovation management and gender, published articles and academic status has been analyzed and decided with one-way Anova test whether the results are significant or not. tr_TR
dc.description.abstract Global dünyada yeniliklere ayak uydurabilmek kurumların devamlılığı ve sektörler arası rekabet için çok önemlidir. Teknolojik ve sektörel gelişmeleri takip etmek ve onlara adapte olmak kaçınılmazdır. Kurumların, sektörde öncü olabilmek için yenilikçi rekabet politikilarını benimsemeleri gerekmektedir. Bu her sektörü ilgilendirdiği gibi eğitim sektörünü de yakından ilgilendirmektedir. Eğitim sektöründe de akademisyenlerin alanlarındaki yenilikleri takip etmeleri ve yenilikçi düşünceyi benimsemeleri önemlidir. Bu sayede üniversite ortamında yenilikçi zihniyetin temelleri oluşacaktır. Bu noktadan ç ıkışla Türkiye’deki çeşitli üniversitelerdeki 47 adet akademik personelin yenilik yönetimine ilişkin yeterlik algısının ölçülmesi amaçlanan bu çalışma yapılmıştır. Kişisel bilgilerin belirlenmesi için 16, üniversitedeki yenilik yönetimine ilişkin algının ölçülmesi içinse 46 adet soru hazırlanmıştır. Ölçeğin, yenilik stratejisi, girdi yönetimi, yenilik izleme stratejileri, proje yönetimi, örgütsel kültür ve yapıyı içeren beş alt boyuttan ve beşli Likert tipi 46 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Yenilik yönetimi algıs ı ile cinsiyet, yayınlanmış makale sayısı ve akademik statü arasındaki ilişki incelenmiş ve bunun anlamlı olup olmadığına one-way Anova test ile karar verilmiştir.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.subject Innovation tr_TR
dc.subject Innovation management tr_TR
dc.subject Qualification perseption tr_TR
dc.subject Yenilik
dc.subject Yenilik yönetimi
dc.subject Yeterlik algısı
dc.title Qualification perception of academics in universities for innovation management tr_TR
dc.type Thesis tr_TR


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster