dc.contributor.advisor |
Karahoca, Dilek |
|
dc.contributor.author |
Kurnaz, Ayça |
|
dc.date.accessioned |
2024-07-18T12:40:00Z |
|
dc.date.available |
2024-07-18T12:40:00Z |
|
dc.date.issued |
2013-09 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/1384 |
|
dc.description.abstract |
Keeping pace with innovation is very important for persistence of the companies and
competition between them in global world. It is necessary to follow-up and adopt the
technologic and sectoral developments. r. The companies should adopt the innovative
competitive policies to be the leader in their sector. This concerns the educational sector
as much as every sectors. It is very important that academics should adopt the
innovative ideas and catch-up the innovations in their studying fields.. In this way, the
innovative mentality basics will be done in university. This study has been made with 47
academics from different universities in Turkey to evaluate the perception of innovation
management of academics. 16 questions are prepared to evaluate the personal
information and 46 questions are prepared to evaluate the perception of innovation
management. The scale consists of 46 substance of Quintet Likert type and involves 5
dimensions consisting of Innovation Strategy, Income Management, Following
Innovation Strategies, Project Management, Organizational Culture and Structure. The
relationship between the perception of innovation management and gender, published
articles and academic status has been analyzed and decided with one-way Anova test
whether the results are significant or not. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Global dünyada yeniliklere ayak uydurabilmek kurumların devamlılığı ve sektörler arası
rekabet için çok önemlidir. Teknolojik ve sektörel gelişmeleri takip etmek ve onlara
adapte olmak kaçınılmazdır. Kurumların, sektörde öncü olabilmek için yenilikçi rekabet
politikilarını benimsemeleri gerekmektedir. Bu her sektörü ilgilendirdiği gibi eğitim
sektörünü de yakından ilgilendirmektedir. Eğitim sektöründe de akademisyenlerin
alanlarındaki yenilikleri takip etmeleri ve yenilikçi düşünceyi benimsemeleri önemlidir.
Bu sayede üniversite ortamında yenilikçi zihniyetin temelleri oluşacaktır. Bu noktadan ç
ıkışla Türkiye’deki çeşitli üniversitelerdeki 47 adet akademik personelin yenilik
yönetimine ilişkin yeterlik algısının ölçülmesi amaçlanan bu çalışma yapılmıştır. Kişisel
bilgilerin belirlenmesi için 16, üniversitedeki yenilik yönetimine ilişkin algının
ölçülmesi içinse 46 adet soru hazırlanmıştır. Ölçeğin, yenilik stratejisi, girdi yönetimi,
yenilik izleme stratejileri, proje yönetimi, örgütsel kültür ve yapıyı içeren beş alt
boyuttan ve beşli Likert tipi 46 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Yenilik yönetimi algıs
ı ile cinsiyet, yayınlanmış makale sayısı ve akademik statü arasındaki ilişki incelenmiş
ve bunun anlamlı olup olmadığına one-way Anova test ile karar verilmiştir. |
|
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.subject |
Innovation |
tr_TR |
dc.subject |
Innovation management |
tr_TR |
dc.subject |
Qualification perseption |
tr_TR |
dc.subject |
Yenilik |
|
dc.subject |
Yenilik yönetimi |
|
dc.subject |
Yeterlik algısı |
|
dc.title |
Qualification perception of academics in universities for innovation management |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |