dc.contributor.advisor |
Demir, Göksel |
|
dc.contributor.author |
Fırat, Mustafa |
|
dc.date.accessioned |
2024-07-18T13:20:29Z |
|
dc.date.available |
2024-07-18T13:20:29Z |
|
dc.date.issued |
2013-08 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/1387 |
|
dc.description.abstract |
There are many developments about the transportation issue at these days and as well economical and technological improvements constantly occur. The number of personal vehicles increases day by day because of improved technology, increasing of purchasing power and transport flexibility. And this situation causes traffic jam and car park requirement. It is luxury to park at lands -especially in Istanbul because of very expensive land prices- and parking on the road increases traffic jam much. So modern and organized car parks which responds the driver’s requests became a requirement in the light of all these factors.
Parking garages should be evaluated best between car parks and other park systems in terms of environmental aspects. It is not possible to estimate which level can reach unburned exhaust gasses and particles is emitted from the exhaust-gas systems of engines which fossil fuels are burned in them. Empirical methods also won’t reflect the facts. Because the emission value in the environment can be changed by a lot of factors including ventilation of the environment and type of the vehicle. Based on this, the results got by measuring SO2, NO2, CO, O3, PM10 air pollutant parameters in the environment is compared with national and international boundary values and is determined which pollutants over limits and air quality index is evaluated in this study. It is tried to determine measures should be taken about indoor places have ingoing and outgoing traffic by explaining how can determinated high concentration pollutants pose risks for the human health based on the data in this study. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Ekonomik ve teknolojik gelişmelerin hız kesmeden devam ettiği günümüzde ulaşım konusunda da çok büyük gelişmeler yaşanmaktadır. Gelişen teknoloji, insanların alım gücündeki artış ve ulaşım esnekliği nedeniyle bireysel araç sahipliği her geçen gün artmaktadır. Artan araç sayısı trafik sıkışıklığı ve otopark ihtiyacını da beraberinde getirmektedir. Özellikle İstanbul’da arsa maliyetlerinin çok yüksek oluşu eskiden olduğu gibi açık arsalar üzerine parklanmayı lüks kılmakta, cadde üzeri parklanmalar ise trafik sıkışıklığını bir kat daha artırmaktadır. Bütün bu faktörler göz önüne alındığında daha düzenli, modern, araca ve sürücüye ait ihtiyaçların da karşılandığı otoparklar ihtiyaç haline gelmiştir.
Otoparklar türleri arasında kapalı otoparklar; çevresel açıdan çok iyi irdelenmesi gereken bir otopark sistemidir. Fosil yakıtların yakıldığı motorlardan egzoz yoluyla dışarı atılan yanmamış partikül madde ve egzoz gazlarının iç ortamda ne düzeylere ulaşabileceğini önceden kestirmek mümkün değildir. Bu konuda uygulanacak ampirik yöntemde gerçeği yansıtmayacaktır. Çünkü ortamın havalandırmasından aracın tipine kadar bir çok etken ortamda biriken emisyon miktarını değiştirebilmektedir. Bundan yola çıkarak iç ortamda biriken SO2, NO2, CO, O3, PM10 egzoz kirletici parametrelerinin yoğunluğu ölçülmüştür. Ölçümlerden elde edilen sonuçlar ile ulusal ve uluslar arası sınır değerler karşılaştırılarak limit değerleri aşan kirleticiler belirlenmiş ve hava kalite indeksi değerlendirmesi yapılmıştır. Belirlenen yüksek konsantrasyondaki kirleticilerin insan sağlığı açısından hangi riskleri taşıdığı yine bu çalışmadaki veriler ışığında ortaya konmuştur. |
|
dc.language.iso |
other |
tr_TR |
dc.publisher |
Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.subject |
Car parks |
tr_TR |
dc.subject |
Air pollution |
tr_TR |
dc.subject |
Exhaust emission |
tr_TR |
dc.subject |
Otopark |
|
dc.subject |
Hava kirliliği |
|
dc.subject |
Egzoz emisyon |
|
dc.title |
Kapalı otoparklardaki egzoz kirleticilerinin insan sağlığına etkilerinin İskenderpaşa otoparkı örneğinde değerlendirilmesi |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |