The most important urban transport as well as all over the world in our country emerges
as one of the problems. Population density, especially in countries of the world they live
in the cities and the development levels of countries in giving directions for
transportation investments appear to be in search of a more rational and sustainable
solution. Istanbul, home to about one fifth of the population in our country, there is this.
Transportation systems, applications, projects and projected 2023 projection breaks up
compacted transportation master plans, projects such as local zoning, which is currently
developing the country in terms of public transportation in the metropolis of the existing
transport system, the system's stakeholders, can not provide the desired quality of
service. For this reason, in system, although the search for all of the functional
solutions, public transport routing, promotion and attractiveness getting away, day by
day the use of private vehicles has increased.
However, today's projects has accelerated the search for the solution of the most
important and one of the projects has been implemented in the Kadikoy Kartal Metro
(KKM). Line, 17 August 2012, officially started the public transport service. KKM axis
of the subway lines, buses and minibuses, as well as providing public transport services
still continue to work.
The existing transportation system in İstanbul, % 3 is the share of public transport,
maritime transport, public transport minibuses that service integration is a political rant
and anxiety because of the uncertainty about the process and how long is not known,
KKM-rail system, the feed line integration studies, the most established one of the
institutions providing public transport services on the basis of the İETT lines, were
limiting.
Integration with other systems within the scope of the thesis analyzed KKM, " Is the
KKM has reached the intended journey, the integration of İETT lines stop, land, wages,
is made in terms of time, which is being canceled bus lines, bus lines which created
(new building) is or has been included in the system by the addition of the bus?"
answers to the questions will be required.
For this purpose, in the first chapter, an overview of the concept of transport made. The
second part, transport, urban transport, urban transport modes and urban transport
systems in the world for some of the metropolises of Istanbul and some of the information given in the general and abstract. In the third chapter, an overview of the
KKM, the reasons and the journeys were investigated. In the fourth chapter, İETT, KM
supply lines and journies analysis was conducted. The fifth section, integration, KM
journey with planning proposals, stop, time and route analysis was made, KM lines of
existing and proposed harmonization of the sixth chapter, the positive and negative
aspects were discussed and the conclusions reached in the seventh chapter of the
achievements and given suggestions of the line.
Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de ulaştırma en önemli kentsel sorunlardan biri
olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle dünya ülkelerinin nüfus yoğunluğu yaşadıkları
kentlerinde, ülkelerin gelişmişlik düzeyleri ulaştırma yatırımlarına yön vermekte ve
daha akılcı ve sürdürülebilir çözüm arayışları içerisinde oldukları görülmektedir.
Ülkemizde de nüfusumuzun yaklaşık beşte birinin yaşadığı İstanbul için de bu söz
konusudur.
Ulaştırma sistemleri uygulamalarıyla, 2023 projeksiyonuna kadar ulaştırma master
planlarıyla öngörülen projelerle ve aralara sıkıştırılmış mevzii imar gibi projelerle,
henüz toplu ulaşım açısından da gelişmekte olan ülkemizin bu metropolündeki mevcut
ulaştırma sistemi, sistemin paydaşlarına, arzulanan kalitede hizmet verememektedir. Bu
nedenle sistemde fonksiyonel tüm çözüm arayışlarına rağmen, toplu taşımaya
yönlendirme, özendirme veya çekicilikten uzaklaşıldığı, gün geçtikçe özel taşıt
kullanımının arttığı görülmektedir.
Bununla birlikte çözüm arayışlarının hız kazandığı günümüz projelerinin en
önemlilerinden ve hayata geçirilmiş projelerinden biri de Kadıköy Kartal Metrosu
(KKM)’dur. Hat, 17 ağustos 2012 de resmi olarak toplu taşıma hizmetine başlamıştır.
KKM aksında metronun yanı sıra toplu taşıma hizmeti veren otobüs ve minibüs hatları
da halen çalışmaya devam etmektedir.
İstanbul’daki mevcut ulaştırma sistemi içerisinde, denizyolu ulaştırmasının toplu taşıma
payının % 3’lerde olması, toplu taşıma hizmeti veren minibüslerin ise siyasal rant ve
kaygı nedeniyle entegrasyonla ilgili süreçlerinin belirsizliği ve bunun ne kadar süreceği
kestirilemediğinden, KKM raylı sistemine, besleme hattı entegrasyon çalışmaları, toplu
taşıma hizmeti veren en köklü kurumlardan biri olan İETT hatları bazında,
sınırlandırılarak yapılmıştır.
Tez kapsamında KKM’nun diğer sistemlerle entegrasyonu incelenecek, “KKM
hedeflenen yolculuklarına ulaşmış mıdır, İETT hatları entegrasyonu durak, arazi, ücret,
zaman yönünden yapılmış mıdır, hangi otobüs hatları iptal edilirken hangi otobüs hatları
vi
ihdas (yeni oluşturma) edilmiştir veya otobüs ilave edilerek sisteme dahil edilmiştir?”
sorularına cevap aranacaktır.
Bu amaca yönelik olarak birinci bölümde ulaştırmaya genel bir bakışla giriş yapılmış,
ikinci bölümde, ulaştırma, kent içi ulaştırma, kent içi ulaştırma türleri ve dünyadaki bazı
metropollerin ve İstanbul’un kentiçi ulaştırma sistemleri hakkında genel ve özet bazı
bilgilere yer verilmiştir. Üçüncü bölümde, KKM hakkında genel bilgiler, gerekçeleri ve
yolculuklar incelenmiş, dördüncü bölümde, İETT, KM besleme hatları ve yolculukları
hakkında bilgiler verilmiş, beşinci bölümde entegrasyon, KM öneri planlamaları ile
yolculuk, durak, zaman ve güzergah analizler yapılmış, altıncı bölümde mevcut ve
önerilen KM hatları uyumları, olumlu olumsuz yönleri tartışılmış, yedinci bölümde ise
hat önerileri kazanımları ve ulaşılan sonuçlara yer verilmiştir.