Tüneller, ulaşım sisteminde önemli bir yere sahiptir. Karayollarının bütünleyici bir
parçasını oluşturmakla birlikte aşılması güç coğrafi engeller aşılarak mesafelerin
kısaltılması suretiyle hayatımızı kolaylaştırmaktadır. Türkiye coğrafi açıdan engebeli bir
yapıda olduğundan çok sayıda karayolu tüneline sahiptir.
Tünel içindeki taşıt motorlarında kullanılan yakıtlardan ortaya çıkan yoğun kirli hava,
insan sağlığını önemli ölçüde tehdit etmekte ve bu kirli havanın dışarıya atılabilmesi
için havalandırma sisteminin yapılması gereklidir. Ayrıca karayolları tünellerinde
olabilecek kazalarda veya herhangi bir nedenle meydana gelebilecek yangınlarda
havalandırma sistemlerinin havayı yönlendirmek ve tahliye etmek gibi önemli rolü
vardır. Karayolu tünellerinde meydana gelen yangınların temel sebebi araçlarda
meydana gelen yangınlardır. Yangın meydana geldikten sonra ise, ana problem yangın
sırasında oluşan duman ve araç emisyonlarının tahliyesinin zamanında yapılamaması ve
müdahalenin gecikmesidir. Burada esas olan tünel havalandırma prensibinin, kirli hava
yoğunluğunun temiz hava ile seyreltilerek kabul edilebilir düzeylere indirilmesi esasına
dayanmasıdır. Bu sebeple tahliye işlemleri karayolu tünellerinin yangın güvenliği
açısından büyük önem taşımaktadır.
Bu çalışmanın amacı, Avrupa Birliği üyelik sürecinde olan Türkiye’de bulunan
karayolu tünellerinin Avrupa Birliği standartları çerçevesinde karşılaştırılması,
tünellerde normal zamanlarda araçlardan yayılan emisyonların incelenmesi ve karayolu
tünellerinde uygulanacak yangın güvenliği ile ilgili genel tedbirlerin sunulmasıdır.
Tunnels have an important place in the transportation systems. They are not only a
completive part of highways but also, at the same time, make our lives easier going
beyond the geographic barriers, which is hard to be overcome, by shortening distances.
Turkey has many highway tunnels due to its roughness geography.
Dense pollution coming from the engines of vehicles in the tunnels can be threatening
human health. Ventilation systems must be constructed to be booted this polluted
weather out. In addition, these systems have great roles in the accidents, which will be
able to happen in highway tunnels or in the fires, which will be able to become with any
reason, to direct and to release air. Road tunnel fires are mainly caused by the vehicle
fires. After the fire takes place, the main problem here is not correct and prompt
discharge of vehicle emissions from the tunnel is required and delaying the intervention.
Here, basic thing is that the tunnel ventilation principle depends on the basis that the
level of pollutants concentration is lowered with clear weather by being attenuated and
thus is landed on the acceptable ranks. Therefore, the discharge of fire smoke and
vehicle emissions in a tunnel during a fire is of great importance point of fire safety in
road tunnels.
The aim of this study, to compare the road tunnels in Türkiye which is the European
Union accession process with the standarts of the European Union about road tunnels,
to analyze vehicle emissions during normal time in tunnels and general precautions for
road tunnels about fire safety are presented.