Kent içi ulaşım; hızlı kentleşme, sanayileşme ve nüfus artışı ile gün geçtikçe
yoğunlaşmaya başlamıştır. Bu bağlamda ulaşımda da çeşitli alanlarda gelişim
beklenmektedir. Bu nedenle özellikle mega kentlerde toplu taşıma sistemleri ile
trafik yoğunluğunun azaltılması amaçlanmaktadır. Toplu taşımada, raylı sistemler ve
otobüs taşımacılığı en yaygın kullanılan yöntemlerdir. Plansız ve kaçak
yapılaşmadan dolayı raylı sistemler, kentin her yerinde uygulanamamaktadır. Bu
nedenlerden dolayı otobüs yolu uygulamaları alt yapı ve işletme maliyetleri de düşük
olduğundan günümüzde en çok kullanılan sistemlerdir. Bu tez çalışmasında; Birinci
bölümde otobüs yolu uygulamalarının genel bir anlatımı yapılmıştır. İkinci bölümde
otobüs yollarının türleri ile dünyadan örnek verilmiştir. Üçüncü bölümde, Otobüs
yollarının ve duraklarının tasarımı ile Türkiye’ de yapılmış Otobüs yolu
uygulamaları hakkında detaylı olarak inceleme yapılmıştır. Dördüncü bölümde,
Otobüs yolu uygulamalarının yapıldığı Ümraniye örneği incelenmiş olup çalışmanın
hazırlık, uygulama ve işletme safhaları ayrı ayrı sunulmuştur. Beşinci bölümde ise
uygulama ile ilgili sıkıntılara değinilmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur.
Urban transport, rapid urbanization, industrialization and population growth began to
concentrate every day. In this context, it is expected that the development of
transport in various fields. Therefore, especially in mega cities with public transport
system is intended to reduce traffic congestion. In public transport, rail and bus
transport systems are the most widely used method. Because without unplanned and
illegal construction of rail systems, are applied all over the city . For these reasons,
the bus route infrastructure and applications is also low operating costs are now the
most widely used system. In this thesis, the first section is an overview of the bus
route application is made. In the second part of the bus route from the world is an
example of the type. In the third section, with the design of bus routes and stops in
Turkey made on the implementation of bus routes has been evaluated in detail. In the
fourth chapter, the bus route Ümraniye examples of applications that do not work
examined the preparation, implementation and operational phases are presented
separately. In the fifth chapter of troubles related applications are addressed and
solutions are presented.