Eğitim ortamlarının erişilebilirliği ve kullanım kolaylığı, isteğe ve becerilere bağlı öz
düzenleyici öğrenmenin etkinliğinin belirginleşmesi, öğrenenlerin öğrenme sürecini
kendi kendilerine yönetebilmesi ile birlikte öğrenme sürecinde mobil dijital ortamların
entegre kullanımını ön plana çıkarmıştır.
Teknoloji ve internetin hayatımızın her anında yaygın kullanımı ile birlikte öğrenme
sürecinde istediğiniz içeriğe, istediğiniz yer ve zamanda erişebilmeniz; öğrenen ve
öğrenen, öğrenen ve öğreten arasındaki iletişim, zaman, mekân sorunlarına geleneksel
yöntemin dışında çözümler getirmektedir. Günümüzde öğrenenlerin, öğrenme süreci
boyunca, bireysel gelişim seviyelerine bağlı destekleyen dijital ortamların kullanımının
yaygınlaşmasına karşılık, var olan öğrenme ortamlarının kullanım durumunun tespit
edilmesinde önem kazanmaktadır.
Bu araştırma 2012-2013 öğretim yılında Bahçeşehir Üniversitesi ve Yıldız
Üniversitesinde öğrenim gören İngilizce dil tabanlı online dersler seçilerek toplam 130
katılımcı üzerinden yürütülmüştür. Araştırma kapsamında yer alan katılımcıların dersi
online modül üzerinden İngilizce dilinde almaları ve grupların heterojen dağılmaları
dikkate alınmıştır. Çalışma için çevreleyen öğrenme ortamlarına yönelik hazırlanan,
yapısalcı çevresel-öğrenme ortamları (CULES) ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçeğin
belirleyiciler çerçevesinde bir anket hazırlanarak uygulanmıştır.
Bu çalışmanın amacında; online ders içeriklerine öğrenenlerin nerden, hangi araçla, ne
kadar sıklıkta eriştiği, bu içerikle nasıl etkileştiği tespit edilmek üzere bir araştırma
gerçekleştirilerek veriler istatistiksel analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir.
Availability and easy to use feature of learning environments, outstanding efficiency of
self-controlled learning based on will and skills as well as the ability of learners to
conduct their learning process bring forward the integrated use of mobile and digital
environments in learning process.
Along with the prevalent use of technology and internet in every field our lives, ability
to access any learning components anytime and anyplace we want brings new solutions
to interactions between learners to learners and learners to teachers, time, and place
problems , other than the conventional ways do. Nowadays, determining the current
available learning environments has become significant regarding the prevalence of use
of digital environments supporting learners’ learning process depending on their
improvement level and pace.
In this study, 130 participants were selected from the students studying the online
courses, in English medium, conducted at both Yıldız Technical University (YTU) and
BahçeĢehir University (BAU) during the spring term of the academic year 2012 – 2013.
Within the context of the study, heterogeneous distribution of the participants and the
fact that they were taught in English were taken into consideration. Constructivist ulearning
environment survey (CULES), which has been prepared for ubiquitous learning
environments, was used in the study.
In this study, a research was conducted into the means, place, frequency of accessing
these learning contents and how learners interact with these contents, and the data
collected was evaluated through statistical analysis method.