Bu çalışmanın amacı, günümüzde büyük yabancı sermayelerin de yakından ilgilendiği
Türk gıda sektöründe hizmet veren firmaların, artan rekabet koşullarıyla mücadele
edebilmek için uzun dönemli planlarını daha verimli bir şekilde yapmalarını ve stok
maliyetlerini azaltarak aynı zamanda da stoksuz kalma durumunu da engelleyerek
müşteri memnuniyetinin maksimum seviyede tutulmasını sağlamaktır.
Çalışmada gıda sektöründe hizmet veren bir firmanın ürün grupları kategori bazında
incelenmiş ve cirosal olarak önceliklendirme yapılarak cironun yüzde 80’ini oluşturan
118 adet ürünün talep tahmin doğruluğunu artırmak üzerine ağırlık verilmesi gerektiği
belirlenmiştir.
Belirlenen ürün grubuna ait yapılan haftalık talep tahminleri ve buna karşılık
gerçekleşen satışlar lokasyon ve ürün kodu bazında bir radar diyagramı modeli üzerinde
görsel olarak monitör edilmiştir. Bir sonraki talep tahminleri, 6 haftalık süreçte bu
modelin çıktısından hareket edilerek yapılmış ve tahmin doğruluğundaki değişim
gözlenmiştir. Böylece bir gıda grubuna ait 118 farklı ürünün haftalık, bölgesel ve ürün
bazlı tahmin tutarlılığı izlenerek, aşırı stok bulundurmayı veya stoksuz kalma durumunu
engellemek için geliştirilen radar diyagramı modeliyle ulaşılan sonuçlar ile mevcut
durum karşılaştırılarak yapılan iyileştirmeler açıklanmıştır.
The aim of this study is to provide companies performing a service in the Turkish food
industry in which nowadays large foreign capitals are also closely interested to make a
more efficient long-term plan for being able to cope with the increasing competitive
conditions and to keep the customer satisfaction at the maximum level with decreasing
the inventory cost and meanwhile preventing a stock out situation.
In this study, the product groups of a company which is a food companies is analysed
based on category type and with prioritizing in terms of giro, It is determined that 118
product types that is 80 percent of the giro should be considered important.
Weekly demand forecasting and the following sales of the determinated product group
is visually monitored on a radar diagram model based on a location and a product code.
The next demand forecasting was determined according to that model during 6 weeks
periods and changes in the forecast accuracy has been observed. And in this way, the
improvements that was achieved with observing the forecast accuracy of 118 different
products on regional, weekly and product basis and with comparing the current situation
and the results achieved with the radar diagram model which was developed for
preventing the over stock and stock out situations has been described.