İstanbul, her geçen gün artan nüfusuna bağlı olarak ortaya çıkan sorunlarla karşı karşıya kalmaktadır. Bu sorunların arasında trafik sorunu her geçen gün ağırlığını arttırmaktadır. Sorunun çözümü için, Marmaray. üçüncü köprü. üçüncü havalimanı ve bunun gibi ulaştırma yatırımlan hayata geçirilmektedir. Özellikle raylı sistemlerin, ulaşım sistemi içindeki payının arttırılması ve türler arası entegrasyonun sağlanması amacıyla çalışmalar sürmektedir. Bu projeler. ulaşım konusundaki sorunları çözme amacıyla planlanırken, diğer taraftan başka problemleri de beraberinde getirmektedir. Bu problemlerden biriside, projelerin aynı zaman diliminde başlaması ile kent içindeki hafriyat kamyon sayılarındaki artıştır. Bu artışa bağlı olarak. kent içi trafik de olumsuz yönde etkilenmektedir. İstanbul'da hafriyat döküm sahası alanlan konusunda mevcut olan problemin yanı sıra. bir de bu projelerin hafriyatlarının oluşması ikinci bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu tez çalışmasının amacı, İstanbul il sınırları içindeki hafriyat kamyonlarının ve kullanıcılarının sorunlarının belirlenmesi, kent içinde bulunan döküm sahalarının trafiğe olan etkilerinin azaltılması ve hafriyat kamyonlarının kent içinde iki yaka arasındaki geçişlerde kullandıkları Fatih Sultan Mehmet köprüsüne olan etkileri ele alınarak bu konu da çözüm önerilerinin sunulmasıdır.
Tezin birinci bölümünde yük taşımacılığı hakkında bilgi verilerek, yük taşımacılık modelleri incelenmiştir. İkinci bölümde, kentiçi yük taşımacılığı. kentiçi yük taşımacılığında yaşanılan sorunlar, ilgili yönetmelikler yer almıştır. Tezin üçüncü bölümünde ise, İstanbul'daki kent içi yük taşımacılığı hakkında bilgi verilerek İstanbul'da kent içi yük taşımacılığında yer alan hafriyat kamyonlarının durumları incelenmiş, mevcut olan döküm sahaları ve ücret tarifleri hakkında bilgiler verilmiştir. Dördüncü bölümde de İstanbul'da kent içi yük taşımacılığındaki hafriyat kamyonlarının Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'ne olan etkileri hakkında bilgiler verilerek hafriyat kamyonlarının köprü geçiş bilgileri ile köprü üzerindeki yol üstü kaplamalarına verdikleri zararlar hesaplanmıştır. Beşinci bölümde ise sonuç ve öneriler sunulmuştur
İstanbul has encountered the problems depending on its population increasing every passing day. Traffic problems, among the others, is enchancing itself each passing day. For the solution of this problemi some transportation enterprizes such as Marmaray, third bridge, third airport and suchlike have been carried out. The studies continue, on the purpose of enchancing the proportion especially at rail systems in the system of transportation and the integration of the varieties.
While these projects are planned to solve the problems about transportation, they also bring other problems with them. one of these problems is that the increase of the numbers of excavation lorries inside the city coincides with the beginning time of these projects. Depending on these increase, the traffic intracity is affected in a negative way. As well as the existing problem about the areas of excavation cast, we come across the formation of the excavations of there projects as a second problem.
The purpose of this research is to determine the problems of the excavation lorries and their drivers in provincial borders of İstanbul and also to decrease the effects of cast areas to the traffic in the city and to present suggestions for the solution by handling of the affects of excavation lorries onto the Fatih Sultan Mehmet Bridge that they use while their transition between the two sides of the city.
in the first part of the research, the models of freight shipment are analyzed by giving information about freight shipment. The second part involves intracity frcight shipment, the problems encountered in freight shipment and the regulation related with them. In the third part, the contidion of excavation lorries used for freight shipment in İstanbul by giving information about freight shipment in İstanbul is analyzed and the existing cast areas and cost scale are given. ln the fourth part, the bridge transition information of excavation lorries and the damage that these lorries cause on the (asphalt) coating onto the bridge is determined by giving information about the effects of the excavation lorries used for loca) freight shipment in İstanbul. in the fifth part, the result and suggestions are submitted.