dc.contributor.advisor |
Karahoca, Adem |
|
dc.contributor.author |
Mustapaşa, Oğuz |
|
dc.date.accessioned |
2024-07-31T13:41:27Z |
|
dc.date.available |
2024-07-31T13:41:27Z |
|
dc.date.issued |
2011-06 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/1489 |
|
dc.description.abstract |
Aim of this study is to investigate the learners’ profile, inspect students’ learning models and provide a better structure for learners that can help to improve their learning experience and success on engineering students via a non-math course using an e-learning portal. Using the LASSI (Learning and Study Strategies Inventory) and ILS (Index of Learning Styles) questionnaires on over 400 Software Engineering and Mathmetics & Computing students taking “History of Civilization” course which is a project based online course. 400 students took the LASSI and ILS questionnaires and their grades at the end of the term were collected. The data collected from students was examined by confirmatory factor analysis (CFA) and structural equation modeling (SEM). As the analysis results show, the LASSI scales referring to cooperation and self-regulation have positive effect and correlation with eachother where those scales also effect students’ achievement on the course in a positive way. Also, the ILS results for students seem to effect their grades taken from the course which also has an effect on their achievement on “History of Civilization” course. The work presented here puts forward a learning model for engineering students on a non-math course in order that students’ achievement on a non-math course gets better. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Bu çalışmanın amacı uzaktan eğitim üzerinden alınan bir alan dışı ders için, mühendislik öğrencilerinin öğrenme modellerini ve profillerini inceleyerek, öğrencilere eğitimleri sürecinde yardımcı olabilecek ve daha iyi öğrenmeleriyle beraber derslerinde daha başarılı olmalarını sağlayacak bir model sunmaktır. LASSI (Öğrenme ve Çalışma Stratejileri Envanteri) ve ILS (Öğrenme Becerileri Envanteri) anketleri, “History of Civilization” dersi alan 400 Yazılım Mühendisliği ve Matematik-Bilgisayar bölümü öğrencisi üzerinde uygulandı ve öğrencilerin dönem sonu notlarıyla birlikte kaydedildi. Toplanan bu veriler, doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modeli kullanılarak incelendi. Analiz sonuçlarının gösterdiği üzere, LASSI ölçeklerinden öğrencilerin beraber çalışması ve öz yeterlilikleri ile ilgili olanların kendi içlerinde yüksek korelasyon değerlerine sahip olduğu ve ayrıca bu ölçeklerin öğrencilerin dönem sonundaki başarılarını olumlu etkilediği tespit edildi. Aynı zamanda, ILS ölçeği sonuçlarının da öğrencilerin dönem içerisindeki notlarına olan etkisinin de dolaylı olarak başarıya olan etkisi gözlemlendi. Yapılan analiz çalışmaları sonunda, bu çalışma mühendislik öğrencilerinin alan dışı bir ders üzerindeki başarılarını arttırmak üzere bir öğrenme modeli sunmaktadır. |
|
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.subject |
E-Learning |
tr_TR |
dc.subject |
Self-regulation |
tr_TR |
dc.subject |
Learning strategies |
tr_TR |
dc.subject |
Structural equation model |
tr_TR |
dc.subject |
Özdüzenleme |
tr_TR |
dc.subject |
Öğrenme stratejileri |
tr_TR |
dc.subject |
Yapısal eşitlik modeli |
tr_TR |
dc.title |
Investigating the role of the self-regulation and learning strategies on achievement via structural equation model |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |