Recently, due to the increasing competition in the local, national and global retailing sector,
retailers have had to apply different strategies in order to survive in the market place. The new
marketplace features caused decrease in the level of income, and increase in consumer
expectations with many product varieties. One of the new strategies seen in the Retailers
market is; “Category Management”.
Category Management; is a process that involves managing product categories as business
units and customizing them on a store-by-store basis to satisfy customer needs. This process
is composed of price and promotions tactics, merchandising and shelf policies and positioning
of products in the store and so on, considering different consumer behaviors.
The most important part of the strategy is to apply the strategy in the eyes of demographic
structure and consumers purchasing behavior by making a detailed analyze of customer
profile. In this case, understanding the customers is the key in order to make certain
predictions for stock levels of products. So, the retailer not only holding optimum levels of
stocks in its warehouse, and decrease the costs, but also, by the common work with its buyer,
through meeting the expectations of customers, it increases the awareness of its store in the
competitive market place. When you effectively manage your product categories, you'll
increase your total category sales and, thereby, generate greater store profits.
Günümüzde, yerel ,ulusal ve global perakende yapısı içerisinde artan rekabet, tedarikçi ve
perakendecileri farklı stratejiler uygulamaya yöneltmektedir. Azalan gelir düzeyi, buna
karşılık artan farklı tüketici kitlelerinin beklentileri; ve talepleri karşılamak amacı ile sürekli
artan ürün çeşitliği...Müşterilerine en iyi şekilde ürün ve hizmet sunarak, piyasada tutunmak
isteyen perakendeci ve tedarikçiler, pazarlamada simdi yeni bir strateji uygulamaktadırlar:
Kategori Yönetimi.
Kategori yönetimi; tüketici beklentilerini odak noktasında tutarak, perakendeci ve
tedarikçilerin, birbirlerinin çözüm ortağı olarak, aldıkları kararlar doğrultusunda, ürün
yönetim sistemlerini en verimli hale getirmek için uyguladıkları stratejidir. Kategori yönetimi,
satış ve kar amaçlarına ulaşmak için; kategorilerin ayrı birer is kolu gibi yönetilmesi ve
kategorilerin farklı mağaza çeşitlerinde müşteri ihtiyaçlarının tatmini ve tüketici ihtiyaçlarına
göre düzenlendiği is sürecidir. Bu süreç, farklı tüketici davranışlarına istinaden, ürün ve
hizmetlerin tedarik süreçleri, fiyat ve promosyon stratejileri, ürünlerin magaza içi
konumlandırmaları, raf yeri ve tanzim teshir stratejisi vb konuların yönetimini kapsamaktadır.
Tüketici profilini en iyi şekilde analiz ederek, tüketicinin demografik yapısı, ve talepleri
doğrultusunda strateji uygulamak, kategori yönetiminin temel tası olmaktadır. Perakendeci,
müşterisini ne kadar iyi tanırsa, mağazasında hangi ürün için ne kadar stok tutması gerektiği
konusunda daha kesin tahminler yapabilecektir. Bu şekilde, depoda optimum stok tutarak,
maliyetlerini azaltırken, tedarikçisi ile yaptığı ortak çalışma sayesinde, müşterilerinin
isteklerine cevap vererek, piyasada bilinirliğini arttıracaktır. Artık kararı tüketicinin verdiği
perakende sektöründe, artan mağaza çeşitliliğinde ve ürün çeşitliliğine karsı piyasada
tutunmak ve kar edebilmek için tedarikçi ve perakendecinin ortak bir platformda buluştuğu
başka bir deyişle, kategori yönetimi stratejisini uyguladıkları dönemde yasamaktayız.