Günümüz yaşamının ihtiyaçları gereği oluşan tehlikeli atıkların, bertaraf noktalarına
karayolu ile ulaştırılmasında, karşılaşılan riskler, alınacak tedbirler ile uygulama
aşamaları değerlendirilmiştir. Ulusal bir çevre yönetim politikasına sahip
olunmadığından var olan yönetmelikler kapsamında yer alan şartlar ve planlara ilişkin
hedefler ile mevcut durum incelenmiş ve bu doğrultuda ihtiyaçlar belirlenmiştir.
Karayolu trafiğinde tehlikeli yük taşıyan araçların, bertaraf noktalarının uzakta olması
sebebiyle trafikte kalış sürelerinin uzaması ve bu nedenle oluşan sorunlar
değerlendirilmiştir. Avrupa yakasında yeni bir bertaraf tesisi kurulması ile şehir içi
tehlikeli atık taşımacılığının azalması ve sahil kenarlarında aktarma istasyonu yapılarak,
karayolu ile demiryolu ve denizyolu taşımacılığının entegre olması ile trafik
yoğunluğunun azalması, sürücü kusurlarının birinci sırada geldiği trafik kazalarında
trafikte güvenli ulaşıma katkı sağlanmış olacaktır.
Bu tezde; tehlikeli atık ve taşımacılığı ile ilgili genel ve teknik bilgilere yer verilmiş
olup, karayolu ulaşımı ve ulaştırmadan kaynaklanan trafik kazaları ile sebepleri
incelenmiştir. Kazaları meydana getiren kusurlar İstanbul ve Türkiye genelinde
incelenmiş, kazaya karışan araçlar içinde yer alması muhtemel olan tehlikeli atık ve
madde taşıyan araçların sayısının azaltılması için alınacak önlem ve planlamalar
üzerinde durulmuştur.
The study evaluates the risks faced at transportation of hazardous materials that form as
a requirement of daily life to disposal points, measures to take and implementation
stages. Since there is no national environmental management policy, the existing
situation and the targets related to the plans as well as the conditions within the existing
regulations have been examined and the requirements have been defined in this respect.
The challenges that are the outcomes of the fact that duration vehicles that carry
hazardous loads spend on the road is long due to the long distance for disposal locations
has been evaluated. Establishing a disposal plant on the European side of Istanbul shall
enable hazardous waste transportation within the city and transfer stations on the coasts
shall integrate land road, rail road and sea routes and decrease traffic density while
providing safe transportation in roads where traffic accidents are basically due to driver
faults.
In this thesis, general and technical information on hazardous waste and its
transportation are covered while traffic accidents that occur on transportation and their
reasons are studied together with land road transportation. Inaccuracies and defects that
cause accidents are examined within Istanbul and Turkey and a focus is placed on
measures and plans to decrease the number of vehicles that carry hazardous waste and
materials which may happen to involve in road accidents.