Bu çalışmada, meslek lisesi elektrik - elektronik teknolojileri alanı öğrencilerine meslek
derslerinin öğretiminde bilgisayar destekli öğretim yönteminin, geleneksel öğretim
yöntemine göre öğrenci başarısına ve kalıcılığına etkisini belirlemek hedeflenmiştir.
Bu amaçla İstanbul ili Şişli ilçesi Şişli Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi’nde bir çalışma
yapılmıştır. Araştırmaya okulun Meslek Lisesi kısmı Elektrik - Elektronik Teknolojileri
alanında 10. sınıfta öğrenim gören 40 öğrenci katılmıştır. Bu 40 öğrenci birbirine denk
iki öğrenci grubu oluşturacak şekilde 20’si deney grubu, 20’si ise kontrol grubu olarak
ayrılmıştır. Aynı öğretmen tarafından deney grubu öğrencilerine, hazırlanan bilgisayar
destekli öğretim yazılımı ile kontrol grubu öğrencilerine ise geleneksel öğretim yöntemi
ile dersler anlatılmıştır. Yapılan uygulama süresince öğrenci başarılarını ölçmek üzere
geliştirilen başarı testi, ön test, son test ve son testten iki hafta sonra kalıcılık testi olarak
uygulanmıştır. Başarı testinde sorulan sorular Mesleki Eğitim ve Öğretim Sistemini
Geliştirme Projesi (MEGEP) kaynaklı olup, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Ölçme ve
Değerlendirme Uzmanlarınca hazırlanmıştır. Başarı sınavlarından sonra sorular,
alanında uzman kişilerce bilişsel düzeylerine göre “Bilgi, Kavrama ve Uygulama”
soruları olarak gruplandırılmıştır. Bu gruplandırma ile Bilgisayar Destekli Öğretim
(BDÖ) yönteminin farklı bilişsel düzeydeki sorularda etkinliğini saptamak
amaçlanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistikî analizinde SPSS ( Statistical
Package for Social Science) 18.0.0 ve Microsoft Excel’den yararlanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, meslek derslerinde kullanılan bilgisayar destekli öğretim
uygulamalarının, geleneksel öğretim yöntemine göre öğrencilerin akademik başarısı ve
kalıcılık açısından daha etkili olduğu saptanmış, kavrama ve uygulama düzeyindeki
sorularda ise bilgi düzeyindeki sorulara göre daha başarılı sonuçlar elde edilmiştir.
This study aims to detect the success and the retention of teaching with Computer-
Aided activities in Electrics- Electronics department of vocational schools by comparing
it with the traditional teaching method.
For this aim, a study was conducted in İstanbul city, Şişli district, Şişli Technical
Industrial Vocational High School. 40 students from Electrics - Electronics department
of the vocational school 10th grade were participated. The students were separated in
two groups with an equal number of 20 in each group named as experimental group and
control group. The experimental group was taught by Computer-Aided Teaching
software and the control group was taught by traditional method by the same teacher.
During the process, several tests were applied as developed achievement test to evaluate
the success, pre-test, post-test and the retention test which applied two weeks after the
post-test. The questions of achievement test were resourced from the Strengthening the
Vocational Education and Training System in Turkey (SVET) project and were prepared
by the Experts of Measuring and Evaluation from the Ministry for National Education
(MNE). The questions asked in the achievement tests were grouped regarding to their
cognitive levels as Knowledge, Understanding and Application. With this grouping the
activity of Computer-Aided Teaching method (CAT) in different cognitive levels was
aimed to be determined. In the statistical analysis of data SPSS 18.0.0 and Microsoft
Excel programs were utilized.
As a result it is determined that the applications with Computer-Aided Teaching that are
applied in vocation courses are more effective in terms of academic achievement and
retention than the traditional teaching method. Furthermore, better results in
understanding and application questions were obtained than in knowledge questions.