Bu tez çalışmasında, araçların karayolunu bir sebepten dolayı terk ederek araç
içerisindekiler için risk arz eden bölgelere girmesini önlemek için EN 1317 Avrupa
Yolkenar Emniyet sistemine uygun A ve B ray tipine sahip H1 seviye yeni
otokorkulukların tasarım, nümerik analiz ve çarpışma testi sonuçları kullanılarak
incelenmesi ve geliştirilmesidir. Otokorkuluk sistemleri en hafifinden en ağırına kadar
olan araçları karayolu içerisinde tutmak için özel olarak imal edilmektedir. Çarpışma
testleri ve simülasyonlar European Norm(EN) 1317 Avrupa Yolkenar Emniyet
Sistemleri standardına uygun olarak yapılma zorunluluğundadır. Bu çalışmada ortaya
konan H1 seviye otokorkuluğunun tasarımda çelik C dikme, A tipi ray, B tipi ray ve
bağlama elemanı olarak cıvatalar kullanılmıştır.
Analizler için otokorkuluklara ait 2 adet sonlu elemanlar modeli oluşturulmuştur.
Modellerde dikme aralığı 2.00 m alınmış ve A veya B farklı ray tiplerine sahip olarak
tasarlanmıştır. Üç boyutlu katı modeller SOLİDWORKS’ de ve sonlu elemanlar
modelleri LS PREPPOST’ da hazırlanmış; EN 1317 (Avrupa Standardı Karayolu
Güvenliği Aracı Yolda Tutma Sistemleri Bölüm 2) standardında belirtilen çarpışma
derecelerinden TB11 ve TB42’ ye göre çarpışma testleri yapılmış ve çarpışma
simülasyonları LS-DYNA yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Gerçek çarpışma
testleri İtalya’nın Milano kenti yakınlarındaki CSI sertifika ve test laboratuvarında
yapılmıştır.
Ortaya çıkan gerçek çarpışma değerleri ile sanal ortamda elde edilen değerler EN 1317
standardına göre araç cinsi, çarpma hızı ve açısı, otokorkuluk yanal deformasyonu ve
çarpışma şiddet derecesine göre değerlendirilmiştir. Bulgulardan hareketle EN 1317-
2’ye göre minimum standardı sağladığından dolayı vasıtaların yol içerisinde kaldığı
sonucu ortaya çıkmıştır. Bu sonuç tasarlanan H1 sınıfı yeni nesil otokorkuluk sisteminin
başarılı olduğunu, tasarlanan iki farklı ray tipi için de test sonuçlarının benzer olduğunu
ve birbiri yerine kullanılabilirliğini göstermiştir. Bununla birlikte yeni otokorkuluk
sisteminin hafif, düşük maliyetli, imalat, montaj ve uygulanabilirlik açısından avantajlar
içermektedir.
This thesis is a study to review and develop new guardrail systems that H1 level
designed and have the A-B rail type , which are appropriate to EN 1317 European
Roadside Safety System , to prevent the vehicles from abondoning the highway owing
to any reason and entering areas that offering risk for the people in them by using their
designment and results of numerical analyses and crasing test. The guardrail systems are
being produced extraordinally to keep the vehicles from the lightest to the heaviest one
in the road. These crashing and simulation tests have been made and designed in
accordance with European Norm (EN) 1317 Europe Roadside Safety Systems
Standards. It has been used steel C studs , A type rail , B type rail and bolds as fasteners.
Two pieces of finite element models beonged to the guardrails have been built up for
the analyses. The stud ranges for the two model have been designed with a different
type of rail.Three –dimensional solid models from SolidWorks’ and finite element
models of the LS preppost also designed ; have been clashed according to TB11 and
TB42 that stated as crashing degrees at EN 1317 standard ( European Standard For
Road Safety Systems of Keeping The Vehicle In The Road , Chapter 2), clashing
simulations were performed by using LS –DYNA Software.The real tests of crashing
have been made with CSI certificate and in test laboratory.
The real values of crashing generated and the values acquired in virtual environment
were evaluated in accordance with EN 1317 standard according to vehicle’s type ,
crashing speed and angle , guardrail’s lateral deformation and crashing degree of
crashing severity. Based on the findings , according to EN 1317 _ 2 since they provide a
minimum standard , it is inferred that the result of that the vehicles keep the road. This
conclusion proved that the new H1 class guardrail system designed is successful, results
of guardrail tests have two different types of rails are the same and that they can be
substitute each other , The new guadrail system is lighter , less costly and its
manifacturing , assembling and applicability is quite easy