Bu tez çalışmasında otopark sorunu, sorunun yaşandığı örnek bir bölge özelinde incelenmiştir. Tezin amacı; otopark sorununu ortaya çıkaran unsurları arz ve talep temelinde incelemek ve otopark sorununa ait niceliksel ve niteliksel çıkarımlar elde etmektir.
Otopark arzının incelenmesi için öncelikle çalışma alanı dahilinde bulunan mevcut otoparklar saha tarama çalışmaları ve Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) aracılığıyla tespit edilmiştir. Tespit edilen otoparkların tür, kapasite, alan kullanım, işletme yapısı, tarife, doluluk oranı bilgileri derlenerek analiz edilmiştir. Ayrıca otopark arzını etkileyen unsurlar da genel olarak değerlendirilmiştir.
Otopark talebini ortaya çıkaran unsurlar nüfus, sosyo-ekonomik faaliyetler ve ulaşım değişkenleri üzerinden incelenmiştir. Talebin belirlenmesinde öncelikle mevcut istatistiki verilerden yararlanılmıştır. İstatistiki verilerin yetersiz olduğu veya hiç olmadığı hallerde ise bazı hesaplama yöntemleri önerilmiş ve buna bağlı çıkarımlarda bulunulmuştur. Talebi etkileyen unsurlara ise genel olarak değinilmiştir.
Sonuç olarak çalışma alanı dahilinde otopark sorununun varlığı niceliksel olarak gösterilmiş, soruna yol açan unsurlar belirlenmiş ve sorunun çözümüze yönelik bir takım öneriler sunulmuştur.
In this thesis, parking problem is studied on an example area. The aim of thesis is to analyze the reasons of parking problem based on supply and demand and to get quantitative and qualitative results about the parking problem.
While analyzing the parking supply, firstly parking spaces in the area detected with the help of GIS (geographical information System) and manually. Detected parking spaces are sorted by their type, capasity, space invasion, business type, tariff and occupancy. Also, the information about the elements effecting parking supply are collected and analyzed.
The reasons of parking demand were studied with the base of population, sociological / economical activities and transport variables. While detecting the level of demand, current statistical values were used firstly. Whenever these statistical values got insufficient or unuseful, some computing methods were advised and the results related to these methods were got.
Finally, parking problems in the researched area were shown based on quantitive. Reasons of the problem were detected and solutions for the problem were advised.