This study aims to assess the performance of international flight routes of Turkish
Airlines in 2011 by executing their resource allocation and productivity perspective.
Data Envelopment Analyses (DEA) is used with its model of Variable Return to Scale
(VRS) output oriented method to measure the efficiency of routes with respect to the
resources. A total of one hundred and twenty five direct flight routes which are located
in different regions and markets are examined. All individual routes are treated as
Decision Making Unit (DMU) to evaluate the performance of specific routes. Three
variables are selected as input which are ASK (Available Seat Kilometers), Variable
CASK (Variable Cost per Available Seat Kilometers) and Cycle. On the other hand, two
variables are selected as output which are RPK (Revenue Passenger Kilometers) and
RASK (Revenue per Available Seat Kilometer).
Bu çalışma tahsis edilen kaynak kullanımı ve verimlilik bakış açısı ile Türk Hava
Yolları’nın 2011 yılındaki uluslararası uçuş rotalarının performansını ölçmeyi
amaçlamaktadır. Bu uçuş rotalarının performansı değerlendirilirken Veri Zarflama
Analizi (DEA) ve bu yöntemin Ölçeği Değişken Getiri (VRS) modeli ile çıktıları
arttırmayı hedefleyen bir yaklaşım kullanılmıştır. Farklı bölgelerde ve pazarlarda
bulunan uluslararası 125 direkt uçuş rotası incelenmiştir. Her bir rota ayrı ayrı Karar
Verme Birimi (DMU) olarak kabul edilerek rotaların performansı değerlendirilmiştir.
Bu analizde girdi verileri olarak Arz Edilen Koltuk-Kilometre (ASK), Arz Edilen
Koltuk- Kilometre başına Değişken Maliyet (CASK) ve konma sayısı olmak üzere üç
değişken kullanılmıştır. Ayrıca, çıktı değişkenleri olarak da Ücretli Yolcu Kilometre
(RPK) ve Arz Edilen Koltuk- Kilometre başına elde edilen Gelir (RASK) seçilmiştir.