Sanayide yaşanan olumlu gelişmeler, sınır şehri olması ve yaşam şartlarının kolaylığının
beraberinde getirdiği göçler, özel araç sayısının fazlalığı ve hızlı kentleşme ulaşım
sorununu; gelişmekte olan birçok kentte olduğu gibi Hatay’ın da en önemli
sorunlarından biri haline getirmiştir.
Yoğun olarak kuzey- güney yönünde kentsel gelişme gösteren Hatay, son yıllarda nüfus
yoğunluğu ve arazi darlığı gibi ana nedenlerden ötürü doğu-batı yönünde de hızlı bir
gelişme göstermiştir. Doğu-batı aksında hızlı bir gelişim görülmesine rağmen, genel
ulaşımda kent merkezi odaklı ve çevre ilçelerden merkeze doğru oluşan yolculukların
büyük bir kısmı kuzey-güney yönünde belli akslarda yoğunlaşmıştır.
Tez çalışması kapsamında ele alınacak olan raylı toplu taşıma sistemlerinin, nüfus ve
araç yoğunluğu yüksek olan Antakya ilçesinin ulaştırma sorunlarına alternatif
çözümlerden biri olabileceği öngörülmektedir.
Çalışmanın ilk bölümünde, çalışmanın amacı ile Hatay’a ait genel bilgilerin ardından
kentiçi ulaşım sisteminin mevcut durumuna ait bilgiler sunulmuş olup ikinci bölümünde
ülkemizden ve dünyadan örnekler verilerek uygun model için öngörüler oluşturulmuş,
sonuç ve öneriler sunulmuştur.
The positive improvements in industry, outcomes of being a border city, migrations as a
result of easy living standarts, the increasing number of private cars and rapid
urbanization resulted in transportation problem in Hatay as happens in the other cities
which are improving.
Hatay, which has mostly urbanized in the southern and eastern direction, has lately been
urbanized in the eastern and western direction as a result of high population and
shortage of land. Although there is a rapid improvement in the eastern and western
direction, in general, transportation is centred in the city centre and specific axis on the
North and South direction.
The public rail transportation which will be held in the context of this thesis is presented
as one of the alternative solutions to the transportation problem of Hatay’s district
Antioch which has a high population and private car rate.
In the first part of the thesis, the aim of the work, general information about Hatay and
present situation of urban transportation have been given. In the second part, after the
examples from abroad and Turkey, provisions for the proper model have been formed
and the outcomes and suggestions have been presented.