This thesis explores the awareness level of university students regarding cyber security.
It explores the major risks that students face in terms of information security and how
their social cognitive behaviors affect their cyber activities. It also gives background
information regarding information security, how security is compromised, who a hacker
is, how they think and what we can do to protect ourselves from malicious activities that
lurk around the virtual space. A survey was carried out to test university students’ level
of awareness. The results from this survey were used to tally the overall results of
students and come up with a conclusion on the risks and vulnerabilities that students are
likely to face.
Bu tez siber güvenlik konusunda Üniversite öğrencilerinin farkındalık düzeyini
araştırmaktadır. Öğrencilerin bilgi güvenliği açısından karşılaştıkları temel risklerin,
sosyal bilişsel davranışlarının, siber faaliyetleri nasıl etkilediğini de incelemektedir.
Ayrıca çalışmada, bilgi güvenliğinde güvenlik nasıl tehlikeye düşer, haker kimdir, nasıl
düşünürler ve sanal alemde pusudan ve zararlı faaliyetlerden kendimizi korumak için ne
yapabiliriz gibi konularda da bilgi verilmektedir. Bir anket uygulanarak üniversite
öğrencilerinin siber güvenlik konusundaki farkındalığı analiz edilmeye çalışıldı. Bu
araştırmanın sonuçları, öğrencilerin genelde siber güvenlik konusundaki farkındalıkları
incelendi.