The purpose of this study, analyse the usage of Internet between awareness of information and faith with investigating the experiences of people who live in Turkey. The problem is trying to demonstrate the format of ethical behaviour for different users with their perspective.
In this study, the universe of the sample was reached by the social media platforms. The average age of the participants was calculated as 21. Scanning Model is used with the survey that was named as “Ethical Internet Usage” was performed on the Internet.
While maintaining this work, the questions which were on different surveys with the related to our work were analysed. After analysing, the questions were selected with the existing correlation value that significantly depends on the information. Then, the arff file is created with the factors and the data. According to the arff file, some data mining techniques are used to make predictions. The best result is gained from the NaiveBayes classification method.
Based on the results, women have more ethical behaviour than men. There is a strict relationship between the ethical personal behaviour and the education level of parents. According to the classification methods, the scale will be created with the results which are significant. If there is a new value or data about the research, the scale shows the user behaviour that is assuming based on users’ demographical information.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki bireylerin etik internet kullanımı üzerindeki deneyimlerini araştırarak internet kullanımındaki bilgi farkındalığı durumunun inanç bağlantı analizinin yapılmasıdır.
Bilgi iletişim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte elektronik iletişim kaynaklarına olan talep, sosyal yaşam değerleri üzerinde farklı etkiler meydana getirmiştir. Sosyal medya kullanıcıları günlük yaşam faaliyetlerinin yanı sıra inanç sistemlerindeki değerleri paylaşmak , eleştirmek , yeniden yorumlamak gibi düşünsel aktiviteleri etkin kullanmaktadır. Bu araştırmada bireylerin etik internet kullanımı alışkanlıklarının sosyal medya ortamında değerlerler üzerindeki etkileri incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini sosyal medya kullanıcılarından seçilerek, “Etik İnternet Kullanımı” anketi uygulanmıştır. Bu anketle veriler toplanarak; veri madenciliği yaklaşımı ile değerlendirilmiştir.
Çalışmalarda mevcut internet kullanımına ilişkin farklı anketlerden belirlenen araştırma boyutlarıyla ilgili sorular teker teker analiz edilerek ilgili araştırmalardaki mevcut korelasyon değerleri ve bilginin anlamlı olup olmamasına bağlı olarak sorular seçilmiştir.
Uygulanan anketin sonuçları incelenerek bireylerin etik olması ile interneti etik kullanması arasındaki ilişki irdelenmiş, veri madenciliği teknikleri kullanılarak analiz yapılmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.