Bu çalışma, Ağrı ilinin kent İçi ulaşımının analizi ve toplu taşıma planlaması için bir örnek
çalışmadır.
Ağrı İli Kent içi Ulaşım ve Trafik Planlaması iki bölümden oluşmaktadır; Kent İçi
Trafik Düzenleme ve Toplu Taşım planlamasıdır. Yapılacak çalışmalar kapsamında
proje aşamaları aşağıdaki gibidir;
1-Çeşitli kamu ve özel kuruluşların bünyesinde bulunan toplu taşım ve trafikle ilgili
mevcut bilgilerin toplanması,
2-Bu mevcut bilgilerin arasında bulunmayan ancak etüt ve planlama çalışmaları için
gerekli olan yeni bilgilerin toplanması,
3-Mevcut yapıdaki sorunların, yetersizliklerin ve aksaklıkların belirlenmesi ve
sorunların tespit ve teşhisi,
4-Uygulamalara temel olacak trafik mühendisliği kuralları çerçevesinde sonuç
projelerinin hazırlanması.
Bu tez; sosyal yapısı, kent dokusu, kullanıcı yoğunlukları, çekim merkezleri ile kenti
bir bütün olarak ele alarak, toplu taşıma sistemindeki düzensizlikleri kullanıcılara
minimum düzeyde yansıtacak bir planlama ile en iyi sonucu almayı hedeflemiştir.
Bundan yola çıkarak, Toplu Taşıma Sistemleri ile yapılan günlük yolculuklar hakkında
ayrıntılı bilgi toplamak amacıyla, tüm toplu taşıma araçlarının oluşturduğu hatlarda
mayıs, haziran ve temmuz aylarında olmak üzere üç ayrı dönemde sayım yapılmıştır.
Yapılan çalışma sonucunda gerek seyahat sürelerinde gerekse hat mesafelerinde hat
optimizasyonu sağlanmıştır. Bu noktada; işletici açısından günlük yapılan kilometre
azalmış, önemli bir tasarruf sağlanmıştır, ayrıca tur süreleri azaltılarak yapılan günlük
sefer sayısı arttırılmıştır.
Kentte toplu taşıma hizmet veren araç sayıları ve yapıları yeniden ele alınarak tekrar
düzenlenmiştir. Toplu taşım sitem, işletimi ve denetimi konularındaki mevcut düzensizliklere yeni öneriler getirilerek, projede her konuda bir optimizasyon
sağlanmaya çalışılmıştır.
This thesis is a sample study of analysis of transportation in Ağrı town and the planning
of transportation.
Transportation and traffic planning in Ağrı town consists of two parts: The urban traffic
management control and the planning of public transportation.
The project has four phases, listed below;
1- Collect available information concerning public transportation and traffic, which is
already held by public institutions and private establishments.
2- Gather new data which doesn’t already exist but is necessary for the analysis and
planning studies.
3-Determining and identifying existing problems, inadequacies and planning flaws.
4- Prepare implementation projects in accordance with traffic engineering guidelines
and based on the outcome of the study.Preparing outcome projects in accordance with
traffic engineering, which will be based to implementations.
This thesis aims to get the best results by discussing the social structure, urban fabric,
public transport users density, and attraction centers as a whole. In addition, it will
provide planning on how to minimize the public transportation flaws affecting the
public transport users. With these aims in mind, we will gather detailed information
about the public transportation systems and shuttles.
The information concerning each public transportation line was collected during three
different periods: May, June, and July
As a result of this study, line optimization recommendations have been provided for
both travel time and distance between bus destinations. At this time, the distance
travelled hasn't been reduced but the operator expense has been reduced.
In addition, the duration of travel time has been decreased, whereas the number of
shuttles has been increased.
The overall number of public transport vehicles in the town have been increased and
vehicle designs modified and enhanced. This study has attempted to optimize this
subject by bringing forward some new proposals to correct current flaws in the public
transport system and its operations.