Kentlerdeki nüfus yoğunluğu ve özel araç sayısının giderek artması trafik tıkanıklığı,
hava kirliliği, fazla enerji tüketimi, vb. olumsuzlukları da beraberinde getirmektedir. Bu
gibi sorunların çözümü, ulaşım ihtiyacının karşılanması ve kentsel gelişimin sağlanması
kent içi ulaştırmanın temel amaçlarındandır. Kent içi ulaşımın düzenlenmesi için en
uygun çözüm yolu, toplu taşıma sistemlerine öncelik vermektir.
Yeni yapılacak toplu taşıma sistemlerinde hangi sistemin olacağına karar vermek için
etüt aşaması çok önemlidir. Etüt aşamasında ekonomik, fiziki, teknik ve mali özellikler
göz önünde tutularak halkın ihtiyaçlarını karşılayabilecek nitelikte bir sistem tercih
edilmelidir. Birinci bölümde, kent içi ulaşımın bugün ve hedef yılı için; kentin üst ve alt
ölçekli plan kararları dikkate alınarak düzenlenen Diyarbakır ulaşım ana planında
önerilen raylı sistem hattı ile entegrasyonu ve birbirini tamamlayacak şekilde
işletilebilmesi, aktarma olanaklarının geliştirilmesi amacıyla Metrobüs Sistemi hattı
kurgulanması hedeflenmiştir.
İkinci bölümde kent içi toplu ulaşım sistemleri hakkında detaylı bilgiler verilmiştir.
Üçüncü bölümde Metrobüs sistemleri ve bileşenleri irdelenerek dünyadan ve
ülkemizden örnekler ile hızlı, rahat, konforlu ve altyapı maliyeti düşük bir toplu taşıma
sistemi olduğu farklı kentlerdeki uygulama örnekleri ile kanıtlanmıştır. Dördüncü
bölümde, Diyarbakır kentine ait genel özellikler ve mevcut ulaşım altyapısına ilişkin
tespitler yapılmıştır. Bu değerlendirmeler dikkate alınarak, Diyarbakır kent içi ulaşım
ana planı çıktıları, yolculuk talepleri doğrultusunda Üniversite ile Kent Merkezinin
erişebilirliğini büyük ölçüde rahatlatacak, çevreye duyarlı, ekonomik, hizmet seviyesi
yüksek, revizyona açık toplu taşıma sistemi olan mevcut ulaşım dokusu ve modeli ile
Diyarbakır kentine özgü üniversitenin kent ile bütünleşmesine de büyük bir imkan
sağlayacak Üniversite Metrobüs Ring Sistemi önerilmektedir.
The urban population density and increasing the number of private vehicle traffic
congestion, air pollution, energy consumption, etc. on the negative. Urban transport
purposes are the solution of problems like this, transportation needs are met and the
provision of basic urban development. The most appropriate solution for the regulation
of transportation, is to give priority to public transport systems.
Deciding which new collective transport systems to study, the phase is very important.
Surveying the physical, economic, technical and financial phase properties to meet the
needs of the public, taking into consideration that a system should be preferred.
In the first section, urban transportation today and the target for the year; considering
the scale of the city's upper and lower background judgments proposed transportation
master plan held in Diyarbakir rail system line with the integration and improvement of
transport facilities for the purpose of administrating complement, the Metrobus system
line editing.
The second section provides detailed information about urban public transport systems.
The third part Phileas studied with examples from our country and from the world
systems and components express, relaxed, comfortable and lower the cost of
infrastructure is a public transportation system has been proven with application
examples in different cities. The fourth section, belongs to the city of Diyarbakir,
general specifications and the current transportation infrastructure made the findings.
Taking into account these considerations, the main urban transport plan outputs,
Diyarbakir, according to the demands the journey , , the journey can greatly ease the
reachability to University and city centre, environmentally sensitive, economically, the
high level of service, are available on the access to the public transport system open to
revision and integrate in the university town of Diyarbakir with the model-specific to
University City with a large Ring of Metrobus System is recommended.