Günümüzde özel oto sahipliliğinin yaygınlaşması nedeniyle kent içi ulaşım giderek
daha sorunlu hale gelmekte ve yaşanılabilir kentler için toplu ulaşımın önemi her geçen
gün daha da artmaktadır. Kentlerimizdeki trafik sıkışıklığının yanı sıra kıt kaynakların
ve doğal çevrenin hızla tüketimi sadece içinde bulunduğumuz kentler için değil tüm
dünyada çözüm üretilmesi gereken bir sorun haline gelmiştir. Bu nedenle, en azından
günlük faaliyetlerimizi gerçekleştirirken özel araç yerine toplu taşımanın kullanılmasını
desteklemek ve kent içi toplu ulaşım sistemlerinin gelişmesini sağlamak bu sorunun
çözümüne ortak olmak anlamına gelmektedir.
İş, okul, eğlence, alışveriş gibi günlük faaliyetlerimizi gerçekleştirirken özel araç yerine
toplu taşımanın kullanılmasını önermenin yanı sıra kent içi toplu ulaşım sistemlerinin
birbiri ile entegrasyonunu sağlamak, ulaşılabilirliği arttırmak ve teknolojik gelişmeleri
takip etmek, taşıtların değil insanların ulaşımına öncelik vermek ve ulaşım taleplerini
analiz etmek toplu ulaşımın tercih edilebilirliğini artırmak yönünde faydalı olacaktır. Bu
doğrultuda; kent içi ulaşımı bir bütün olarak ele almak ve bilimsel yöntemler kullanarak
planlamak atılması gereken en önemli adımlardır.
Bu kapsamda yapılan çalışmada; İzmir kentinin mevcut ulaşım ağı ve toplu ulaşım
sistemlerinden yola çıkılarak kapsamlı bir ulaşım modeli oluşturulması hedeflenmiştir.
İzmir Ulaşım Ana Planı çalışmaları kapsamında yapılan hanehalkı anket verileri ve kent
ile ilgili diğer bilgiler derlenerek uluslararası bir ulaşım modelleme programı ile İzmir
kent içi toplu ulaşımın değerlendirilmesine çalışılmıştır.
Sonuç olarak; Makroskopik simülasyon programı ile yapılan analizler sonucunda ortaya
çıkan İzmir kentinin toplu ulaşım sistemi ile ilgili değerlendirmelere yer verilmiştir.
Kent içi ulaşımın bir bütün olarak ele alınabileceği ve ulaşım ile ilgili alınacak
kararlarda simülasyon programlarının kullanılabileceği konusunda örnek bir uygulama
elde edilmiştir.
Today, due to the expansion of private car usage, urban mass transporation is becoming
more and more problematic and for livable urban areas the importance of mass
transportation is increasing day by day. Besides of the traffic congestion of urban areas,
the rapid consumption of scarce resources and the natural environment has become a
problem not only in our city but also in the world need to be addressed. Thus, at least
supporting the public transport against private car usage and ensuring the development
of urban mass transportation will mean to become a participant to solve this problem.
Proposing public transport systems instead of using of private car to perform daily
activities as work, school, entertainment, shopping etc.; provide integration of urban
mass transport systems with each other; increase availability; to follow the
technological developments; to give priority to transport people, not vehicles and to
analyze the transportation demans will be useful to increase the availability of public
transportation. In this scope, assessing the urban transportation as a whole and planning
with scientific methods are the most important steps which must be taken.
Within this scope, the aim of this study is developing a comprehensive transport model
on the basis of the existing transport system and public transport system. Within the
framework of The Transportation Master Plan of İzmir, household survey datas and
other datas are collected and then public transport system was evaluated by an
international transport system modelling program. Within the framework of
Transportation Master Plan of İzmir, after collecting of the household surveys and other
datas public transport system was evaluated by an international transport system
modelling program.
As a result of this thesis, assessments of İzmir's public transportation system were given
getting from the analysis of macroscopic simulation program. As can be seen from the
results of the sample application; urban transportation can be addressed within the city
as a whole and in addition transportation plan decisions can be obtained from a
simaulation program.