Bir ülkenin büyümesinde ve kalkınmasında büyük rol oynayan karayolları, yüksek maliyetlerle inşa edilmekte ve ciddi bir kontrol ve bakım hizmeti ihtiyacı duymaktadır. Karayolunun hesaplanan hizmet ömrünün verimli olması, hesaplanandan az olmaması ve ihtiyaçlara doğru cevap verebilmesi için altyapı ve üstyapı sisteminin işlevini doğru bir şekilde yerine getirmesi gerekir. Oluşabilecek bozulmaların acil olarak tespit edilip doğru bir şekilde müdahale edilmesi, karayolundan beklenen hizmeti karşılamasında çok önemlidir. Ülkemizde karayollarının kalitesinin arttırılması ve iyileşmesi için yapılması gerekenler üzerinde daha fazla çalışma yapılması ihtiyacı doğmaktadır.
Özellikle İstanbul gibi büyükşehirlerde, sürekli nüfus artışı olmakta buna bağlı olarak trafiğe çıkan araç sayılarında ciddi artışlar yaşanmaktadır. Bu nedenle proje süresi boyunca, üzerinden geçen trafiği, büyük deformasyonlara, çatlamalara maruz kalmadan, güvenli bir şekilde taşıyabilecek üstyapının toplam kalınlığının ve tabakaların tek tek kalınlıklarının belirtilmesi, kullanılacak malzemelerin özelliklerinin iyi saptanması büyük önem arz eder.
Çalışmada, birinci bölüm giriş bölümüdür. İkinci bölümde karayolu esnek üstyapısını oluşturan tabakaların tanımı ve yapım yöntemleri, özellikleri yer almaktadır. Yine ayrıca bu bölümde asfalt kaplamalarının özellikleri, bitümlü bağlayıcılar, asfalt üretim elemanları, asfalt serimi ve sıkıştırma yöntemlerinden kısaca bahsedilmiştir. 4. bölümde karayolu üstyapısında meydana gelen bozulmalar, nedenleri ve onarımları ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır. Özellikle üstyapı yenileme çalışması yapılacak olan yollarda ön hazırlık çalışmaları çok önemlidir. Yolda meydana gelen bozulmalarla yol ömrü boyunca karşılaşmamak için iyi tespitler yapılmalı, nedenleri araştırılmalı, iyileştirme çalışmaları ona göre yapılmalıdır.
5.bölüm çalışmamı yaptığım D – 100 Karayolu Zincirlikuyu kavşağı ile Havaalanı Kavşakları arasında yapılan üstyapı yenileme çalışmalarındaki ön hazırlıkları, projelendirme ve üstyapı tabaka kalınlık tayininin hesabını kapsamaktadır. Tezin son kısmında yapılan yenileme çalışmalarını, bitümlü sıcak karışım uygulamalarını, yapılan kalite kontrol deneylerini ve aradan geçen süre zarfında üstyapıda ve özellikle SMA tabakasında meydana gelen bozulmalar, performans değerlendirmeleri ele alınmıştır.
Highways that have important roles in a country’s developmen are built with high costs and they need a serious control, test and maintenance necessarities. For being efficient, a highwa must have efficient and good substructures and superstructures. It is very important to detect the breakdowns and interfere them. There are more needs in the studies about increasing the quality of highways in our country.
Especially, in metropolitan cities like İstanbul, related to the increasing of the population, the vehicle number in the traffic is also increasing. So, during the project, it is very important to mention the thickness of superstructure and determine the properties of materials.
In the study, the first part is introduction section. In second section, there are the definitions and properties of highway superstructure layers. Also, in this section, asphalt properties, bitumen linkers, asphalt production elements and etc are mentioned. In 4th section, breakdowns of highways and their reasons are explained with details. Especially, the pre-preparations are very important in the highways that renewals will be made in. To avoid the breakdowns, the determinations must be made well, their reasons must be investigated and renewal studies must be according to these. Fifth section consists the D-100 highway between Zincirlikuyu and airport junctions and the renewal studies of them. In the last aection of the thesis, the renewal studies, bitumen mix applications and performance evaluations are handled.