İnsanların dünyayı kendi kullanış ve günlük aktivitelerine uygun biçime getirme amacı
içinde, çevre üzerinde en fazla etkili olan mühendislik yapıları karayollarıdır. Bütün
dünyada bir ağ oluşturan karayolları, yol boyunca geçtikleri peyzajı ikiye bölen
planlama unsurları oldukları kadar, peyzajla bütünleşen unsurları da içinde
bulundurmaktadırlar.
Çalışmanın birinci bölümünde karayolları peyzaj planlaması kavramsal çerçeve ele
alınmış, çalışmanın ikinci bölümünde yol ağaçlandırmalarında planlama ve tasarım
tekniklerinin açıklanmıştır. Çalışmanın üçüncü bölümünde yol bitkilendirme esasları ele
alınmış, çalışmanın dördüncü bölümünde karayolu yeşil alan çalışmalarına yer
verilmiştir. Çalışmanın son bölümünde Habibler-Arnavutköy yolu peyzajının ulaşım
yönünden irdelenmiştir.
Bu bağlamda çalışmanın konusu Habibler-Arnavutköy yolu peyzajının ulaşım planlama
ve tasarım tekniği bakımından incelemedir. Çalışmanın amacı, Habibler- Arnavutköy
Yolu üzerindeki peyzaj düzenleme çalışmalarında, bitki türü seçimindeki, bitkisel
tasarımlardaki ve uygulamadaki olumlu ve olumsuz açıdan irdelenerek peyzaj planlama
kriterlerine göre çözüm önerileri getirilmesi, doğru şekilde bakımının yapılması
faydaları ve önemini ortaya koymaktır.
Çalışmanın yöntemi kavramlar ve tanımlar açıklamaları için yerli ve yabancı
kaynakların geniş çapta literatür taraması yapılarak kavramlar açıklanmış, Habibler-
Arnavutköy Yolu üzerindeki peyzaj düzenleme çalışmaları ele alınmış, önceki
bölümlerde açıklanan kavramlar neticesinde olumlu yada olumsuz yönleri ile araştırılıp
bu tez çalışması yapılmıştır.
People have the aim of suiting to the world for thier own usage and daily activities,
Highways is the greatest impact on enviroment as an engineering structures. Forming a
link of highways all over the world, as far as they are the planing elements to divide the
landscape along the road, they enclose the elements which integrated landscape.
In the first part of the study, The conceptual framework highways landscape planning
was handled and in the second part of the study, the planing and design techniques in
road afforestation were explained. In the third part of the study, the rules of road
vegetation was evaluated and in the fourth part of the study, green field in highways
works was included. In the last part of the study, Habibler-Arnavutköy road's landscape
was examined in terms of transportation.
In this context, the concept of the work is the investigation of the transportation and the
design work of Habibler- Arnavutköy way landscape. The purpose of the work is to
offer solutions according to the criterias of landscaping planning by considering the
positive and negative sides in terms of plant species selection and herbal designs for the
work in Habibler- Arnavutköy landscaping design. The other purpose is to maintain the
design well and express its benefits and importance.
The strategy of the work has been stated by searching the native and foreign sources’
literature deeply for the concepts and descriptions. The landscaping design work has
been taken into consideration. Finally, this thesis has been conducted after searching the
positive and negative sides considering the concepts that were explained in the previous
sections.