dc.description.abstract |
Büyük şehirlerde trafik ve ulaşım probleminin çözümü içinde dünyanın birçok ülkesinde raylı sisteme önem verilmiş ve problem hafifletilmiştir. Ülkemizde, raylı sistemler 90’lı yıllara kadar az gelişmiş olarak gelmiştir. Günümüzde raylı sistemler toplu taşımada büyük öneme haizdir. Büyük şehirlerimizde karayolu taşımacılığında yaşanan darboğazların yol açtığı trafik sıkışıklığının hafifletilmesi için raylı toplu taşıma sistemlerine yapılan yatırımlar giderek artmaktadır.
Bu çalışmada raylı sistemlerden olan Metro sistemi incelenecektir. Bilindiği gibi Metro sistemleri yerin metrelerce altına inşaa edilerek insanları trafik derdinden kurtarmaktadır. Bununla birlikte Metro sistemlerinin güvenliği ve güvenirliliği sorgulanmaya başlanmıştır. Metro sistemlerinde yaşanabilecek felaketler diğer raylı sistemlerden daha fazla hayati öneme sahiptir. Çünkü yaşanabilecek Afet ve acil durumlar daha fazla can kaybına sebebiyet verebilmektedir.
Metro istasyonları oluşturulurken bu güvenlik ve güvenilirlik gerekleri düşünülerek oluşturulmuş ve buna uygun felaket anında sistemlerin ve çalışanların davranışları senaryolaştırılmıştır.
Metro istasyonları içerisinde oluşacak tabii afet, yangın, sel ve terör olayları gibi acil durumlarda, senaryolara uygun hareket edilerek durum tespiti yapılmalıdır. Metro istasyonları içinde oluşan panik ve kargaşayı önleyerek, ortaya çıkabilecek sorunları en aza indirilmeli ve acil durumların en iyi şekilde sistemler arası koordinasyonlarla giderilmelidir. Dolayısıyla görev yetki ve sorumlulukları belirlenen görevlilerin acil durumlar karşısında senaryolara uygun şekilde hareketlerle acil durum kontrol altına alınmalıdır. Afet ve acil durumların kontrollü bir şekille düzenlenmesinin ardından istasyonun tekrar eski şekilde işleyişinin sağlanması için yapılan iş sürekliliği yönetiminin devreye girmesi gerekmektedir.
İş sürekliliği denildiğinde konu sadece deprem, sel gibi doğal faaliyetleri içermemektedir. Metro istasyonlarının güvenilirliğinin azalması, sefer saatlerini aksatabilecek herhangi bir durumda en kısa sürede tekrar organize olarak seferlerin sayılarının eski düzenine binmesi için çalışılan bir yönetim sistemidir.
Her istasyonun kendi konum ve yapısına ait özel bir plana sahip olması gerekir. Sistemin devamlılığı açısından, planlama ve sistem kurulumu öncesi, istasyonda bir risk kültürü oluşturma ve acil durumlara karşı hazırlıklı olunması gereğinin üst yönetimce benimsenmesi, planlı ve organize hareket etme bilincinin çalışanlara aktarılabilmesi amacıyla bilinçlendirme çalışmaları yapılmalıdır. Burada önemli olan istasyonlara uygun İş Sürekliliği Planlamasının yine kurum çalışanlarının katılımıyla ve üst yönetimin desteğiyle yapılması ve İş Sürekliliği Yönetim Sisteminin oluşturulmasıdır.
Diğer bir değişle iş sürekliliği;
Olası felaketleri engelleyebilmesi,
Felaketlere hızlı ve doğru karşılık vermesi,
Varlıklarını ve nakit akışını koruması,
İle sefer sayılarındaki kesinti süresini en aza indirilerek normal bir şekle dönüştürülmesini tüm çalışan ve yönetimle sağlamayı amaçlamasıdır.
Bu çalışmada Metro İstasyonlarında İş Sürekliliği Yönetimi hakkında bilgi verilecektir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
To solve the traffic and transportation problems in major cities in many countries of the world, attention has been given to rail system and the problems have been alleviated. In our country, rail systems were less developed until 90s. Today, rail system is of great importance in public transportation. To alleviate traffic jam caused by bottlenecks in road transport, investments in rail public transport systems has been growing.
In this study, the subway system that is one of the rail systems will be examined. As is known, subway systems solve the public's traffic problem by constructed under meters of ground. However, the safety and reliability of metro systems have been begun to be questioned. Disasters that appear in subway systems is more vital than other rail systems. Because, the possible disasters and emergency situations may cause more loss of life.
Metro stations has been constructed in considerence with safety needs and matters, and according to these sort of issues, staff behaviours and system workings has been modeled. During the emergency situations that may arise in metro stations like natural disaster, fire, flood, terrorist attack, the systems and employees should make due dillegence by acting in accodance with scenarios. The problems that may occur, must be minimized in metro stations by preventing panic and confusion, and emergency situations must be eliminated in best way by the coordination between the systems. Therefore, In the face of emergency situations, emergency should be taken under control by employees whose duties, authorities and responsibilities are designated and who act according to script. After the management and elimination of disaster and emergency situations in a controlled manner the activation of business continuity management is required in order to ensure the former functioning of the station. Business continuity issue does not only include natural disasters such as earthquake, flood. But also a managerial system that is studied on and for reorganization of number of expedition as soon as in the case of reduction in the reliability of metro station and in any case of expedition time failure. Each station needs to have a specific plan according to its own location and structure. In the terms of continuity of system, bofore planning and system installation, creating a risk culture at the station and the adoption of the need to be prepared for emergency situations by senior management, to instill awareness of acting in a plan and organization to employees awarenessrising activities should be done.
The important things here are those to make business continuity planning by the participation of corporate employees and the support of senior management and to create business continuity management system.
In other words, business continuity;
helps prevent a potential disaster,
responds to disasters quickly and accurately,
protects assets and cash flow
And minimizes downtime duration in number of expedition to aim to provide former functioning of the station with participation of all employees and management. In this study, information about business continuity management in metro stations will be given. |
|