Bu tez çalışmasının amacı, karayolları alanında olay yönetimini tanımlayarak, Türkiye’deki ve yurtdışındaki mevcut durumları karşılaştırmak suretiyle sistematik bir olay yönetimi yaklaşımının yararlarını sunmaktadır.
Olay yönetimi, “herhangi bir sistemde, sistemin kendisinden veya dış kaynaklı olarak oluşan olağan dışı olayın algılanması ve tanımlanması yoluyla, olaya gösterilmesi gerekli tepkinin planlanması ve uygulanmasının belirli bir düzen içerisinde yapılması” şeklinde tanımlanabilir.
Özellikle Karayollarında ise karayolu üzerinde oluşan bir olayın, algılanması, olaya müdahale edilmesi ve olayın ortadan kaldırılarak, karayolu kapasitesi kullanımının mümkün olduğu kadar hızlı bir şekilde olağan haline dönüştürülmesi işlerinin sistemli bir şekilde planlanması ve koordine edilmesidir.
Bu tez çalışması beş bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümü olay yönetimi sisteminin tanımını, uygulama aşamalarını ve yararlarını sunmaktadır. İkinci bölüm Amerika Birleşik Devletleri Florida Eyaleti örneği ile karayolları sistemlerinin gelişimini ve mevcut süreç ve değerlendirme metodlarını açıklamaktadır. Üçüncü bölümde, Eskişehir örneği ile Türkiye’de ki mevcut olay yönetimi yaklaşımı, paydaş organizasyonlar ve organizasyon yapıları sunulmaktadır. Dördüncü bölümde 112 Acil Çağrı Merkezi projesinin gerçekleştirildiği Antalya ilindeki örnek olay yönetimi anlatılmaktadır. Final bölümü olarak düşünülen beşinci bölümde ise tezde ele alınan olay yönetim sistemlerinin, müdahale süreleri, avantajları ve dezavantajları karşılaştırmalı olarak sunulmaktadır.
Thesis aims to define incident management in highway systems context, present a comparison of the current situation in Turkey and abroad, and the benefits of a systematic incident management approaches.
“Incident management” can be defined as; identification, planning and implementation of the required response to a specific incident in a specific order, which is originated from systemic structure or/and from the external conditions.
Particularly in highway systems, incident management is posed as the systematical planning and coordinating of the detection of the event that occurs on the highway, intervening efforts, and resolving the situation and restoring the usual capacity usage as quickly as possible.
This thesis is the divided into 5 main parts. Introduction part comprises the definition of incident management implementation phases and the benefits of incident management system. The second part is consisted of the detailed explanation of the evaluation of highway systems and strategies in a case of the United States, the current process and assessment methods. In the third part, current incident management approaches in Turkey are introduced, stakeholder organizations and the organizational structures of these organizations regarding to highways are examined via Eskisehir case study. The fourth part presents a case study of Antalya where the “112 Emergency Call Project” occurs. The fifth part which considered as the “final part” presents the analysis of a review of the incidents systems with intervention times, advantages, and disadvantages comparatively.