4734 sayılı Kanunla gelen yeni Kamu İhale sistemimizin, yaklaşık on yıllık bir
uygulama dönemi geride bırakılmasına rağmen beklenen ve istenen düzeyde istikrar ve
başarı sağlayamadığı hususunda genel bir kanaat mevcuttur. Kanun değişikliği ile
şikayet süreci disipline edilmesine rağmen başvuru sayılarının fazlalığı, mevzuattan
kaynaklanan bir kısım boşluk ve belirsizliklerin giderilememiş olması sorunların
toplandığı noktalar olarak gösterilmektedir.
Bu çalışmada, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun uygulanması esnasında yapım işleri
ihalelerine yönelik Kamu İhale Kurumu’na yapılan 123 adet itirazen şikâyet başvurusu
incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda uyuşmazlıkların yoğunlaştığı noktalar tespit
edilmiştir.
Kamu İhale Kurulu’nun verdiği kararlar ve Kamu İhale Kurumu’na yapılan itirazlar
Kamu İhale Açısından incelendiğinde uyuşmazlıkların, Kamu İhale Kanunu’nun
“İhaleye Katılımda Yeterlik Kuralları” başlıklı 10 uncu maddesinde, “Aşırı Düşük
Teklifler” başlıklı 38 inci maddesinde ve Bütün Tekliflerin Reddedilmesi ve İhalenin
İptali başlıklı 39 uncu maddesinde yoğunlaştığı tespit edilmiştir.
Ayrıca Kamu İhale Kanunu işleyişi ile ilgili, uyuşmazlık kararlarının yoğunlaştığı
noktalar baz alınarak Yapım Müteahhitlerine yönelik anket çalışması yapılmıştır. .
Yapılan analizler sonucunda kanundaki eksikliklerin giderilmesi yönündeki kanaat hasıl
olmuş ve gerekli değerlendirmeler yapılmıştır.
Our new Public Procurement System arising from Law No. 4734, despite recent 10 year
- passed away, has been perceived as a general opinion not providing the required level
of stability and success. Although complaints process has been tried to be disciplined
with change of law, “unresolving number of legislative gaps and uncertainties arising
out of legislation” has been shown as point in which questions collected
In this study, 123 objection complaints, appealed to Public Procurement Authority
(PPA), were investigated with regard to works contracts during implementation of
Public Procurement Law numbered 4734. As a consequence of this study, areas
centered upon conflicts determined.
When “decisions taken by PPA” and “objection complaints appealed to PPA” were
investigated, It is clearly seen that dispute resolutions were centered upon article of 10th
entitled “qualification rules in participation of a tender”, article of 38th entitled
“Abnormally low tenders” and article of 10th entitled “Rejection of all bids and
cancelling the tender” of Public Procurement Law.
Based on areas centered upon dispute resolutions related to working conditions of
public procurement authority, a survey was also conducted for construction contractors.
As a result of these analyzes, opinion in the direction of filling the gaps in the law
emerged and necessary assessments were carried out.