İnsanlık tarihi boyunca nesnelerin bir konumdan başka bir konuma gitme şekilleri yani ulaşım sistemleri irdelenmiş olup, yerleşmelerin arazi kullanım yapısı ile ulaşım talepleri arasındaki ilişkinin iyi anlaşılması ve arazi kullanım yapısının dengeli planlanması ile ulaşım taleplerinin planlanabileceği kanısına varılmıştır.
Tarihsel gelişim sürecinde özellikle son çeyrek yüzyılda ulaşım problemlerine bilimsel üslupla yaklaşılmış ve daha önceden deneme yanılma yöntemi ile yapılan altyapı değişiklikleri çeşitli bilimsel ve istastiki yöntemlere yerini bırakmıştır.
Bu çalışma kapsamında Kocaeli kenti için Ulaşım Ana Planı sonuçları baz alınarak projeksiyon yılı içerisinde makro plan düzeyinde karşılaşılabilecek sorunlar belirlenmiş ve birtakım çözüm önerileri geliştirilmiştir. Önerilen düzenleme sonuçları ayrıca Kocaeli Ulaşım Ana Planı sonuçları ile karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler neticesinde Kocaeli kenti içerisinde makro plandaki değişikliklerin yaklaşık 3 kilometrelik karayolu koridoruna yaptığı etkiler mikro simülasyon programı ile değerlendirilmiştir.
Bütün çalışmalar sonucunda kent genelini etkileyen ulaştırma altyapı değişikliklerinin makro ölçekte getireceği faydaların yanında küçük ölçekte de fayda sağlayacağı belirlenmiştir. Planlı gelişmenin kentin üzerinde olumlu etkileri olduğu belirlenmiştir.
Yapılan çalışmalar pahalı toplu taşıma altyapı yatırımları yapılması durumunda da özel araç kullanımının belirli bir orana kadar düşürülebileceğini göstermiştir. Elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde planlı altyapı yatırımları ile uzun omurga hatlarının uzun mesafede özel araç kullanımını düşürdüğünü aynı zamanda kısa mesafede özel araç kullanımını arttırdığı belirlenmiştir.
The systems of transportation and the types of objects movement from one point to another point have been analysed from the world’s beginning and it’s noticed that if the relationship between base of land use of settlements and transportation demands can be analyse well then it’s possible to organize the demands of transportation with a balanced land use plan.
While the process of historical development especially in the last quarter century statistical and scientific methods have being used to solve transportation problems rather than manuel methods.
The scope of this work is to understand and make some suggestions about Kocaeli urban area based on Transportation Master Plan datas. Result of suggestions will be compare with Transportation Master Plan datas. The micro effects on approximately 3 km corridor which provided by macro suggestions will be analysed during the work.
At the end of work it is understood that infrastructure changes which affects to all urban area make also better conditions in micro scale. The planned development has positive impacts for urban areas and people.
These works showed that even with expensive infrastructure investments the public transportation percent can be reduce a spesific ratio. The obtained data showed that with planned infrastructure investments which including long mass transportation lines reduce the percent of private car share for long distance trips but also raises percent of private car share for shorter trips.