dc.contributor.advisor |
Arlı, Veysel |
|
dc.contributor.author |
Öztürk, Ömer Faruk |
|
dc.date.accessioned |
2024-09-26T08:14:36Z |
|
dc.date.available |
2024-09-26T08:14:36Z |
|
dc.date.issued |
2012-09 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/1672 |
|
dc.description.abstract |
Demiryolu üzerine dünyada yaşanan teknolojik gelişmelere ülkemizde hızla ayak uydurmaktadır. Her alanda gelişmekte olan ülkemizde son yıllarda büyük ulaştırma yatırımları yapılmıştır ve halen de yapılmaya devam edilmektedir. Şöyle ki, ulusal demiryolu ağımıza her geçen gün yeni ana ve tali hatlar eklenmekte, yüksek hızlı demiryolu hatları inşa edilmekte, yeni kent içi raylı sistem hatları İstanbul, Ankara, İzmir gibi metropollerde insanımızın hizmetine sunulmakta, modern ve konforlu ulaşım sayesinde büyükşehirde yaşam zorluğu ve stres azalmakta, trafikte geçen zamandan dolayı maddi ve manevi kayıplar en aza indirilmektedir. Ayrıca Anadolu’muzun Eskişehir, Bursa, Samsun, Kayseri, Adana gibi ciddi bir potansiyele sahip büyükşehirleri de raylı sistem ağına sahip olan şehirler arasına isimlerini yazdırmaktadırlar. Yakın gelecekte bunları başkaca şehirlerimizin ve büyükşehirlerimizin izleyeceği muhakkaktır.
Bütün bu gelişmeler paralelinde, ülkemizde dünyadaki demiryolu yapım metodolojisi de değişimden nasibini almış bulunmaktadır. Bu değişim demiryolu üstyapısında en belirgin bir biçimde kendini göstermektedir. Özellikle şehir içi raylı sistemlerinde ve metrolarda balastlı hatlar yerini tamamen balastsız hatlara terk etmiş bulunmaktadır. Balastlı hatların ilk yapım maliyetlerinin balastsız hatlara göre az olduğu, ancak uzun vadede bakım ve onarım masrafları ile değerlendirildiğinde balastsız hatların daha ekonomik oldukları günümüzde iyi bilinmektedir.
Bu çalışmamızda balastsız hatların kendi içinde bir sınıflandırma yapılarak, yerinde dökme ray altı betonlu bir hat ile prekastlı sistem bir hattın kıyaslamasına gidilmiştir. İki sistem teknik yönden ve mali yönden incelenmiş olup sonuçları ilgili bölümlerde açıklanmıştır. Yurt dışında yıllardır kullanılan prekast panel sistemin, Türkiye’deki ilk uygulaması avantaj ve dezavantajları ile kıyaslanmaktadır. Maliyeti yüksek olan bu sistemin, montaj süresinin kısa, imalat kalitesinin çok yüksek olması daha sonra yapılacak olan metro hatlarında kullanılması açısından önemli bir kilometre taşı olduğunu düşünmekteyiz. Temennimiz odur ki, Ülkemizde uygulanan bu Prekastlı Demiryolu Üstyapı Sistemi, daha başka projelerde de uygulanarak demiryolu literatüründe yerini alır.
Bu çalışmanın, demiryolu ile ilgilenen herkese faydalı olmasını dilerim. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Our country rapidly keeps up with global technological advancements in railway systems. Turkey keeps developing in every field and huge transportation investments have been made in recent years, which still take place around the country. That is, each day new main lines and secondary lines are added to our national railway network, high speed rail lines are constructed, and new urban rail transit lines are put into service in metropolitan cities like Istanbul, Ankara, and Izmir. By this means, modern and comfortable transportation ways are offered to people and this has reduced difficulties and stress in metropolitan cities, time wasting in traffic jam, and financial and intangible damages. Furthermore, high-potential metropolitan cities in Anatolia like Eskisehir, Bursa, Samsun, Kayseri, and Adana are also started to have railway lines. It is so sure that other metropolitan cities will be added to the list very soon.
In line with these advancements, our country has been affected by the changes in railway construction methodology in the world. These changes became very noticeable in railway superstructure. Ballasted tracks replaced with ballastless tracks especially in urban rail transit lines and undergrounds. It is very well known today that even though construction cost of ballasted tracks is lower than ballastless tracks, ballastless lines are more economical when maintenance and repair expenses are taken into consideration in a long term.
In this study, ballastless tracks were classified in it and plinth concrete and precast system railway line were compared. Two systems were analyzed technically and financially, and then the results were explained in related chapters.
The first application of precast panel system, which was being used in abroad for many years, in Turkey was compared according to its advantages and disadvantages. It is thought that precast panel system, which costs high but can be assembled in a short time and has a high quality of production, will be a milestone for railway lines. It is expected that precast concrete railway track system, which was applied in Turkey, will be used in other projects and take its place in railway literature.
I hope everyone interested in railway will take advantage from this study. |
|
dc.language.iso |
other |
tr_TR |
dc.publisher |
Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.subject |
Railway slab track |
tr_TR |
dc.subject |
Ballasted track |
tr_TR |
dc.subject |
Ballastless track |
tr_TR |
dc.subject |
Precast panel |
tr_TR |
dc.subject |
Demiryolu üstyapısı |
tr_TR |
dc.subject |
Balastlı hat |
tr_TR |
dc.subject |
Balastsız hat |
tr_TR |
dc.subject |
Prekast panel |
tr_TR |
dc.title |
Prefabrik döşemeli ve yerinde döküm kirişli balastsız üstyapıların karşılaştırılması |
tr_TR |
dc.type |
Thesis |
tr_TR |