Bilgi teknolojilerindeki gelişmeler paralelinde, bankacılık alanında da önemli
değişiklikler gerçekleşmiş, ülkemizde 1990’lı yıllar internet bankacılığının ve elektronik
bankacılık ürünlerinin hızla yayıldığı bir dönem olmuştur.
Bu çalışmanın amacı, ülkemizde internet bankacılığının kullanımını etkileyen faktörleri
belirleyerek bu faktörlerin birbirleri ile olan ilişkilerini ortaya koymaktır. Bu amaçla
Türkiye’de internet bankacılığının kullanılmasını etkileyen unsurlar literatürde geniş bir
kabul gören TAM çerçevesinde ele alınmış, bir araştırma modeli ihdas edilerek bu
çerçevede 10 hipotez geliştirilmiştir. TAM modelinin açıklama gücünün
artırılabilmesini teminen modele güvenlik ve öz yeterlilik değişkenleri eklenmiştir.
Çalışmada faktörlerin belirlenmesi için anket formu hazırlanmış ve İstanbul ilinde
uygulanmıştır. 469 adet anketten kullanılabilir veri elde edilmiş, elde edilen veriler
Windows ortamında bir istatistik paket programına aktarılarak veriler
değerlendirilmiştir. Bu amaçla tanımlayıcı istatistiklerden, Cronbach’s Alfa güvenlik
katsayılarından ve spearman’s ρ korelasyon katsayılarından faydalanılmıştır.
Analiz sonuçlarına göre algılanan kullanışlılık olmak üzere, algılanan kullanım
kolaylığı ve öz yeterlilik gibi faktörlerin internet bankacılığını kullanma niyeti üzerinde
etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada, algılanan kullanım kolaylığının bireyin
algılanan kullanışlılığını, öz yeterliliğinin algılanan kullanım kolaylığınını ve öz
yeterliliğinin algılanan kullanışlılığı istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde etkilediği
belirlenmiştir.
In parallel with rapid advances in information technology, major changes took place in
the banking field. Internet banking and electronic banking products in our country, the
1990s was a period of rapid spread.
The purpose of this study is, in our country, to identify the factors affecting the use of
internet banking and to determine the inner relationship of these factors. To this end, the
factors that influence the use of Internet banking in Turkey are discussed within the
framework of a widely accepted model, TAM, and a model was established with this
hypothesis in this context 10. To improve the explanatory power of the model trust and
self-efficacy variables are added to TAM.
To collect data survey form has been prepared and has been applied in İstanbul. 469
useable data has been attained from surveys and acquired data have been analysed with
a statistical packet develop to use for computers. The data obtained were analyzed in
steps by descriptive statistics, cronbach's alpha reliability and spearman’s ρ correlation.
In accordance with the statistical analyse results; it is determined that especially the
perceived usefulness, perceived ease of use and self-efficacy upon intention to use have
an positive and meaningful effect. Furthermore; it is determined that perceived ease of
use upon perceived usefulness, self-efficacy upon perceived ease of use and selfefficacy
upon perceived usefulness have a positive and meaningful effect.