Mekân algısı üzerine; psikolojik ve fiziksel etmenler bağlamında çok yönlü araştırılmalar yapılmıştır. Bu araştırma kapsamında ise; günümüzde mimari değer kazanmakta olan kafe-restoran iç mekân tasarımları, kullanıcı algısı ve mekân ambiyansı bağlamında ele alınmıştır.
Kafe-restoranlar sosyal hayatın bir parçası olmakla beraber, yeme-içme ihtiyaçlarının karşılandığı mekânlardır. Bu yüzden; kafe-restoran iç mekân tasarımlarında; mekânlar yaşanılan ve ruhu olan hacimler olarak değerlendirilmelidir. Kullanıcının mekânı zihninde oluşturabilmesi, mekânı algılaması ölçüsünde gerçekleştirilir. Kullanıcının mekânı algılaması ve onunla iletişime geçebilmesi; tasarımcıların mekân algısını etkileyen faktörleri tasarımla birleştirmesi aracılığıyla gerçekleştirilir. Bu nedenle, iç mekân ambiyansı bağlamında, kullanıcı algısını etkileyen faktörlere dikkat edilmelidir.
Yapılmış olan bu çalışmada, kafe-restoran tasarımında kullanıcı algısını etkileyen faktörler yapılan literatür araştırmalarına göre yüzey, malzeme, ışık, akustik, mobilya tasarımı ve görsel algı ile ilgili detaylar olarak belirlenmiştir. Belirlenen faktörler ışığında, anket soruları hazırlanmış ve belirlenen mekânlarda anket çalışmaları yapılmıştır. Anket sonuçları ve plan analizleri kapsamında, mekân ambiyansında etkili olan kullanıcı algısı faktörleri değerlendirilmiştir.
Yapılan literatür araştırmaları, plan analizleri ve anket sonuçlarında kafe-restoran düzenlemeleri bağlamında, iç mekanda tasarlanan detayları kullanıcı algısını etkileyen faktörlerin önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tasarımcılar, kullanıcının fiziksel ve psikolojik ihtiyaçlarına cevap vermek, kullanıcıyı mekânla iletişime geçirmek, mekân bir karakter vermek ve kullanıcı memnuniyetini sağlamak için, kullanıcı algısını etkileyen faktörler ışığında tasarımını şekillendirmesi gerekmektedir. Diğer bir yandan, işletme sahipleri kullanıcı memnuniyetini sağlamak ve mekânın karakterini tanımlayabilmek için, algıyı etkileyen faktörlerdeki detaylar yardımı ile işletmeyi markalaştırması ve tanımlayabilmesi açısından tasarımlarda mimari detayların iyi analiz edilmesi önem kazanmaktadır.
There have been done many research about space perceptions ın the context of psychological and physical factors. In thIs study cafe –restaurant interior desing at nowadays discussed with ın the context of space and the effect of user perceptions.
Although being a part of social life Cafes and restaurants are the places that the answers of eating and drinking needs. This is why are in the cafe-restaurant interior desing, spaces should be evaluated that living spaces and space with the spirit of volume. Users should perceive the space for create space. Interior designers should mergewith the effect of user perceptions and desing for a Perception of a space and communication with a space. For this reason, the effect of user perceptıons should be considered in the contex of space ambiance. In this study, the effects of user perception in cafe-restaurant desinghas been identified that; surface, materials, illumination, acoustics, design of furniture and details of visual perception. With the determined factors, survey questions prepared and there have been made survey analysis in the desingnated spaces. With the result of surveys and plan analysis, the effect of user perceptions tahat effects space ambiance have been assessed.
According to literatur research, plan analysis and survey results,study into this has shown that, ıts concluded that influencing the effect of user perceptions are important factors in interior desing. Interior designers find the answers of users physical and psychological needs and the way to communicate with the space. In the other hand, to make pleasure in the establishment and to desciribe character of the space ,owners make designers to analys the architecrure detail project carafully with the effect of perceptions details of cafe-restaurant desing. the effect of perceptions details of cafe restaurant desing has been gain promience day after day.