Yaya köprüleri günümüzde işlev bakımından olduğu gibi sembolik bakımdan da bir
değer taşımaktadır. Gelişmiş ülkelerde yoğun taşıt trafiği, kent içine sokulmayarak
trafik kontrolü sinyalizasyon ile sağlanmaktadır. Ülkemizde ise artan taşıt trafiği kent
içine girmekte ve yaya aksları ile kesişmektedir. Bunun sonucunda, ülkemizde şehir
merkezlerinde çok sayıda yaya üstgeçitleri inşa etmek zorunluluğu çıkmıştır.
Bu geçitler, yayalar için taşıt trafiğine karışmadan güvenli bir şekilde karşıdan karşıya
geçişi sağlamak amacıyla inşa edilmektedir. Yaya üstgeçitleri, ülkemizin birçok
şehrinde farklı şekillerde ve değişik malzemeler ile üretilmektedir. Ancak bu köprülerin
birçoğunda planlama, teknik uyguluma ve görsel (estetik) sorunların var olduğu
görülmüştür. Bu çalışmada yaya köprülerine ilişkin sorunlar, kullanılan malzeme ve
detay sorunları incelenmiş ve çözüm önerileri sunulmuştur.
Çelik ve betonarme yaya köprülerinin tüm yöntemleri incelenerek, değişik açıklıklarda
çözümler yapılmıştır. Açıklık arttığı zaman maliyetlerinde arttığı görülmüştür.
Betonarme köprülerde minimum kalınlıktan dolayı yaya yüklerine karşı tasarımda
büyük değişmeler görülmezken, çelik köprülerde yaya yüklerine karşı tasarıma
farklılıklar görülmüştür.
The pedestrian bridges have a symbolic value of today civilizations. In developed
countries, the vehicle traffic is not entered in to province and solved in itself. In our
country, increasing fast vehicle traffic is entering in to the province and it is intersected
with pedestrian movements. As a result of this, many pedestrian overpass are being
built in city centers of our country.
Those overpasses should be planned to provide comfortable passing for the pedestrians
without getting involved with vehicle traffic. There are many samples of pedestrian
overpasses in our country. But, this study set forth that many of those bridges are
planned, technical application and visual (esthetics). To remove those matters, the
material and also used materials at those bridges are considered with detail problems at
this study also solution suggestions have been provided.
All methods are examined steel and concrete pedestrian bridges, made of different
solutions to the openings. Was observed that when the cost of increased openness. Due
to the minimum thickness of reinforced concrete bridges to pedestrian loads did not
show large variations in design, design of steel bridges for pedestrian loads, there were
some differences.