Bursa, üç milyona yaklaşmış nüfusu, gelişmiş sanayisi ve tarihsel mirasın getirdiği
kültürel kimliğiyle Türkiye’nin en önemli kentlerinden biridir. Artan nüfusla birlikte
yerleşim ve işyeri bölgelerinin düzensiz ve geniş bir alana yayılması yolculuk talebinde
önemli artışlara yol açmıştır. Önemli bir sorun haline gelen kenti içi ulaşımı; trafik
sıkışıklığı, zaman kaybı, stres, hava ve gürültü kirliliği gibi nedenler dolayı yaşam
kalitesini olumsuz yönde etkilemektedir.
Bu çalışmada, Bursa’da geçmiş yıllarda yapılan kentsel planlama çalışmaları ile ulaşım
planlama çalışmaları incelenmiş ve devam etmekte olan ulaşım ana planı çalışmaları
değerlendirilerek, Bursa’nın gelecekte yaşanabilir ve sağlıklı bir şehir olabilmesi
amacıyla, sürdürülebilir kentiçi ulaşım modelleri önerilmiştir.
Öncelikli olarak, arazi kullanım kararları ile bölgeler arası ulaşımın azaltılarak yeni kanat
çekim merkezleri oluşturulması, bireysel araç kullanımının azaltılması için toplu taşıma
sistemin geliştirilmesi, çevre dostu ve yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanılması,
yaya ve bisiklet kullanımının artırılması, idari yapılanma konularında öneriler getirilerek,
yaşam kalitesi ve ulaşım ilişkisinin sürdürülebilir ve ulaşımın güvenli, erişilebilir,
konforlu olmasına, çevre kirliliğinin asgari düzeyde tutulmasına, entegre bir ulaşım
ağının kurulmasının gerekliliği ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Bursa is one of the most significant cities of Turkey with its population of nearly three
millions, its developed industry and cultural identity brought by the historical
inheritance. Irregular spread of settlements and business place regions in a broad area
together with the increased population led to significant rises in traveling demand. Local
transport which has been a significant problem affects life quality negatively due to
reasons including traffic jam, loss of time, stress, air and noise pollution.
In this study, the urban planning studies and transport planning studies performed in
Bursa in the past years were examined and the continuing transport main plan studies
were assessed and sustainable local transport models were proposed for the purpose of
making Bursa a habitable and healthy city in the future.
First of all, proposals for decreasing inter-regional transport and creating new wing
attraction centers through land using decisions, developing mass transport system for
the purpose of decreasing individual vehicle usage, for using environment friendly and
renewable energy sources, for increasing pedestrian and bicycle use and for
administrative structuring were brought and effort was paid for life quality and making
transport secure, accessible, comfortable, keeping environmental pollution at minimum
level, and revealing the necessity to establish an integrated transport net.