Bilgi teknolojilerinin bankacılık sektöründe yaygın kullanımının artması ile birlikte özellikle
1990’lı yıllardan sonra bankaların operasyonel birimleri ve yönetim birimleri büyük
değişiklikler yasamışlardır. Öncelikle bilgi teknolojileri verimliliği ve etkinliği artırmış ve
bankaların daha rekabetçi olabilmelerini sağlamıştır. Böylece günümüz bankacılığında, yoğun
teknoloji kullanımı, başlıca rekabet konularından birisi olmuştur. Yoğun teknoloji kullanımı,
beraberinde büyük organizasyonel isleyiş değişiklikleri getirmiştir. Kredi tahsis süreçlerinden,
yeni müşteri kazanımına kadar birçok alanda merkezde yer alan birimler, şubelerin
görevlerini üstlenmişlerdir. Bilgi teknolojilerinin yoğun kullanımından önce kredi kullandırım
süreçleri şubelerde başlayıp şubelerde tamamlanırken, günümüzde sürece merkezde yer alan
operasyon birimleri de dâhil olmuşlardır. Başvurular şubelerde alınmakta sonraki aşamaların
hepsi merkezden gerçekleştirilebilmektedir. Bu durum şubeler ile genel müdürlük birimleri
arasındaki organik bağı kuvvetlendirmiştir. Banka iç denetim birimleri olan Teftiş Kurulları
bilgi teknolojileri öncesi dönemde şubeler ile genel müdürlük birimleri arasında organik bağı
kuran yapılardır. Ancak teknolojik gelişme ile iç denetim birimlerinin etkinliğinin azaldığına
ilişkin genel bir düşünceyi beraberinde getirmektedir. Bu araştırmada iç denetim birimlerinin
bilgi teknolojilerini kullanma gereklilikleri ve denetim birimlerinin bilgi teknolojisini yoğun
olarak kullanabilmeleri halinde verimliliklerinin ve etkinliklerinin artacağı bir uygulama
örneği ile ortaya konmuştur.
After the 1990s, with the increase of implementation of information technologies in banking
industry, operational and managerial sections of banks experienced great changes. First of all,
the banks became more competitive with the augmentation of productivity and efficiency due
to information technologies. Thus one of the main subjects of competitiveness in banking
sector is the usage level of information technologies. Also information technologies have
changed mainly the operational structure of processes. From operations of credit granting to
new customer acquisition, main operational subjects of branches became major activities of
central sections. Before the information technologies, all of these processes were starting at
finishing at the branches by branch staffs. But nowadays, the customers just make the
applications at the branch and all of the other procedures are being finalized at central sections
and the relationship between branches and head office became stronger. Before the
information technologies, the relation-maker between the branches and head office was the
audit boards of banks. It is a general idea that because of the intense use of information
technologies in banking industry, the effectiveness of internal audit units in banking industry
is decreasing. This study focuses on the need and results of the use of information
technologies by internal audit units. The augmentation of efficiency and productivity are
demonstrated with an example of software application developed by internal audit unit
resources.