Browsing by Author "Öztürk, Ömer Faruk"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Prefabrik döşemeli ve yerinde döküm kirişli balastsız üstyapıların karşılaştırılması(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Öztürk, Ömer Faruk; Arlı, VeyselDemiryolu üzerine dünyada yaşanan teknolojik gelişmelere ülkemizde hızla ayak uydurmaktadır. Her alanda gelişmekte olan ülkemizde son yıllarda büyük ulaştırma yatırımları yapılmıştır ve halen de yapılmaya devam edilmektedir. Şöyle ki, ulusal demiryolu ağımıza her geçen gün yeni ana ve tali hatlar eklenmekte, yüksek hızlı demiryolu hatları inşa edilmekte, yeni kent içi raylı sistem hatları İstanbul, Ankara, İzmir gibi metropollerde insanımızın hizmetine sunulmakta, modern ve konforlu ulaşım sayesinde büyükşehirde yaşam zorluğu ve stres azalmakta, trafikte geçen zamandan dolayı maddi ve manevi kayıplar en aza indirilmektedir. Ayrıca Anadolu’muzun Eskişehir, Bursa, Samsun, Kayseri, Adana gibi ciddi bir potansiyele sahip büyükşehirleri de raylı sistem ağına sahip olan şehirler arasına isimlerini yazdırmaktadırlar. Yakın gelecekte bunları başkaca şehirlerimizin ve büyükşehirlerimizin izleyeceği muhakkaktır. Bütün bu gelişmeler paralelinde, ülkemizde dünyadaki demiryolu yapım metodolojisi de değişimden nasibini almış bulunmaktadır. Bu değişim demiryolu üstyapısında en belirgin bir biçimde kendini göstermektedir. Özellikle şehir içi raylı sistemlerinde ve metrolarda balastlı hatlar yerini tamamen balastsız hatlara terk etmiş bulunmaktadır. Balastlı hatların ilk yapım maliyetlerinin balastsız hatlara göre az olduğu, ancak uzun vadede bakım ve onarım masrafları ile değerlendirildiğinde balastsız hatların daha ekonomik oldukları günümüzde iyi bilinmektedir. Bu çalışmamızda balastsız hatların kendi içinde bir sınıflandırma yapılarak, yerinde dökme ray altı betonlu bir hat ile prekastlı sistem bir hattın kıyaslamasına gidilmiştir. İki sistem teknik yönden ve mali yönden incelenmiş olup sonuçları ilgili bölümlerde açıklanmıştır. Yurt dışında yıllardır kullanılan prekast panel sistemin, Türkiye’deki ilk uygulaması avantaj ve dezavantajları ile kıyaslanmaktadır. Maliyeti yüksek olan bu sistemin, montaj süresinin kısa, imalat kalitesinin çok yüksek olması daha sonra yapılacak olan metro hatlarında kullanılması açısından önemli bir kilometre taşı olduğunu düşünmekteyiz. Temennimiz odur ki, Ülkemizde uygulanan bu Prekastlı Demiryolu Üstyapı Sistemi, daha başka projelerde de uygulanarak demiryolu literatüründe yerini alır. Bu çalışmanın, demiryolu ile ilgilenen herkese faydalı olmasını dilerim.