Browsing by Author "Altay, Burcu"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Mekân ambiyansı bağlamında kafe restoran tasarımındaki iç mekân detaylarının kullanıcı algısına olan etkisi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-05) Altay, Burcu; Uluengin, BengüMekân algısı üzerine; psikolojik ve fiziksel etmenler bağlamında çok yönlü araştırılmalar yapılmıştır. Bu araştırma kapsamında ise; günümüzde mimari değer kazanmakta olan kafe-restoran iç mekân tasarımları, kullanıcı algısı ve mekân ambiyansı bağlamında ele alınmıştır. Kafe-restoranlar sosyal hayatın bir parçası olmakla beraber, yeme-içme ihtiyaçlarının karşılandığı mekânlardır. Bu yüzden; kafe-restoran iç mekân tasarımlarında; mekânlar yaşanılan ve ruhu olan hacimler olarak değerlendirilmelidir. Kullanıcının mekânı zihninde oluşturabilmesi, mekânı algılaması ölçüsünde gerçekleştirilir. Kullanıcının mekânı algılaması ve onunla iletişime geçebilmesi; tasarımcıların mekân algısını etkileyen faktörleri tasarımla birleştirmesi aracılığıyla gerçekleştirilir. Bu nedenle, iç mekân ambiyansı bağlamında, kullanıcı algısını etkileyen faktörlere dikkat edilmelidir. Yapılmış olan bu çalışmada, kafe-restoran tasarımında kullanıcı algısını etkileyen faktörler yapılan literatür araştırmalarına göre yüzey, malzeme, ışık, akustik, mobilya tasarımı ve görsel algı ile ilgili detaylar olarak belirlenmiştir. Belirlenen faktörler ışığında, anket soruları hazırlanmış ve belirlenen mekânlarda anket çalışmaları yapılmıştır. Anket sonuçları ve plan analizleri kapsamında, mekân ambiyansında etkili olan kullanıcı algısı faktörleri değerlendirilmiştir. Yapılan literatür araştırmaları, plan analizleri ve anket sonuçlarında kafe-restoran düzenlemeleri bağlamında, iç mekanda tasarlanan detayları kullanıcı algısını etkileyen faktörlerin önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tasarımcılar, kullanıcının fiziksel ve psikolojik ihtiyaçlarına cevap vermek, kullanıcıyı mekânla iletişime geçirmek, mekân bir karakter vermek ve kullanıcı memnuniyetini sağlamak için, kullanıcı algısını etkileyen faktörler ışığında tasarımını şekillendirmesi gerekmektedir. Diğer bir yandan, işletme sahipleri kullanıcı memnuniyetini sağlamak ve mekânın karakterini tanımlayabilmek için, algıyı etkileyen faktörlerdeki detaylar yardımı ile işletmeyi markalaştırması ve tanımlayabilmesi açısından tasarımlarda mimari detayların iyi analiz edilmesi önem kazanmaktadır.