Browsing by Author "Bayat, Erdinç"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Çarpışma testi ve simülasyon kullanılarak yeni nesil H1 seviye otokorkuluk geliştirilmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012-09) Bayat, Erdinç; Atahan, Ali OsmanBu tez çalışmasında, araçların karayolunu bir sebepten dolayı terk ederek araç içerisindekiler için risk arz eden bölgelere girmesini önlemek için EN 1317 Avrupa Yolkenar Emniyet sistemine uygun A ve B ray tipine sahip H1 seviye yeni otokorkulukların tasarım, nümerik analiz ve çarpışma testi sonuçları kullanılarak incelenmesi ve geliştirilmesidir. Otokorkuluk sistemleri en hafifinden en ağırına kadar olan araçları karayolu içerisinde tutmak için özel olarak imal edilmektedir. Çarpışma testleri ve simülasyonlar European Norm(EN) 1317 Avrupa Yolkenar Emniyet Sistemleri standardına uygun olarak yapılma zorunluluğundadır. Bu çalışmada ortaya konan H1 seviye otokorkuluğunun tasarımda çelik C dikme, A tipi ray, B tipi ray ve bağlama elemanı olarak cıvatalar kullanılmıştır. Analizler için otokorkuluklara ait 2 adet sonlu elemanlar modeli oluşturulmuştur. Modellerde dikme aralığı 2.00 m alınmış ve A veya B farklı ray tiplerine sahip olarak tasarlanmıştır. Üç boyutlu katı modeller SOLİDWORKS’ de ve sonlu elemanlar modelleri LS PREPPOST’ da hazırlanmış; EN 1317 (Avrupa Standardı Karayolu Güvenliği Aracı Yolda Tutma Sistemleri Bölüm 2) standardında belirtilen çarpışma derecelerinden TB11 ve TB42’ ye göre çarpışma testleri yapılmış ve çarpışma simülasyonları LS-DYNA yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Gerçek çarpışma testleri İtalya’nın Milano kenti yakınlarındaki CSI sertifika ve test laboratuvarında yapılmıştır. Ortaya çıkan gerçek çarpışma değerleri ile sanal ortamda elde edilen değerler EN 1317 standardına göre araç cinsi, çarpma hızı ve açısı, otokorkuluk yanal deformasyonu ve çarpışma şiddet derecesine göre değerlendirilmiştir. Bulgulardan hareketle EN 1317- 2’ye göre minimum standardı sağladığından dolayı vasıtaların yol içerisinde kaldığı sonucu ortaya çıkmıştır. Bu sonuç tasarlanan H1 sınıfı yeni nesil otokorkuluk sisteminin başarılı olduğunu, tasarlanan iki farklı ray tipi için de test sonuçlarının benzer olduğunu ve birbiri yerine kullanılabilirliğini göstermiştir. Bununla birlikte yeni otokorkuluk sisteminin hafif, düşük maliyetli, imalat, montaj ve uygulanabilirlik açısından avantajlar içermektedir.