Repository logo
Communities & Collections
Browse DSpace
  • English
  • Türkçe
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Onay, Mustafa"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    Demiryollarında aluminotermit kaynak ile yakma alın kaynak yöntemlerinin teknik ve ekonomik yönden karşılaştırılması
    (Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-01-26) Onay, Mustafa; Arlı, Veysel
    Gelişmiş ülkelerde demiryolu taşımacılığı çok yaygın olarak kullanılmakta, hızlı tren projeleri uygulamaya girmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak ülkemizde son yıllarda yüksek hızlı tren hatları inşa edilmektedir. Bu yıl ilk kez bütçeden demiryollarına ayrılan pay karayollarından fazla olmuştur. Demiryollarına yapılan yatırımlar ülkemizde taşımacılık alanında yeni bir devrin başlangıcı sayılmaktadır. Demiryollarının yüksek kapasitesi, düşük arazi kullanımı, çevreci ve ekonomik olması avantajlı olmasını sağlamaktadır. Demiryollarında raylar dört tip kaynak yöntemi (yakma alın kaynağı, gaz basınç kaynağı, kapalı ark kaynağı ve aluminotermit kaynak yöntemi) ile birleştirilir. Bu yöntemler sahada veya atölyede uygulanabilmektedir. Bununla birlikte yakma alın kaynağı ve gaz basınçlı kaynak yöntemi atölyede, elektrik ark kaynak yöntemi ve aluminotermit kaynak yöntemi genellikle sahada yapılmaktadır. Her kaynak yönteminin diğerine oranla avantajları ve dezavantajları vardır. Üstün bir mukavemet ve dayanım sağlayabilmesi açısından kaynak ile metalin aynı kimyasal ve fiziksel özelliklerde olması arzulanır. Fakat pratikte bunu sağlamak imkânsızdır. Amaç metalin özelliklerine en yakın değerlere ulaşabilmektir. Kaynak kalitesinin en üstün düzeye çıkarmak için gerekli olan kaynak parametrelerine ve demiryolunun geometrik durumunun çok iyi olması şarttır. Ülkemizde aluminotermit kaynağı ve yakma alın kaynak yöntemi çok sık olarak kullanılmaktadır. Günümüzde yapılan kaynakların %80–90 ı yakma alın kaynağı ile yapılmaktadır. Bu çalışmada Aluminotermit kaynak ve yakma alın kaynak yöntemleri teknik ve ekonomik yönden incelenmiştir. Aksaray - Havalimanı Hafif Metro hattında yapılan ray birleştirme kaynakları (yakma alın kaynağı ve aluminotermit kaynağı) yapım ve maliyet olarak incelenmiştir. Aksaray - Havalimanı Hafif Metro hattında 1989 yılında yapılan Aluminotermit kaynaklarda kaynağın mekanik özelliklerinin ray ana metali ile uyumsuzluğu nedeni ile kaynakta oyulmalar ortaya çıkmıştır. Aluminotermit kaynak bölgelerinde yapılan taşlama ve dolgu kaynakları sorunu çözmede yetersiz kalmıştır. Kaynak bölgelerinde aşınma kaynaklı vuruntu ve gürültü nedeni ile altyapı kısa sürede bozulmuş ve yolcu konforu olumsuz yönde etkilenmiştir. Bu nedenle mevcut hatta Aluminotermit kaynak bölgeleri (3500 adet ) kesilerek raylar yakma alın kaynak yöntemi ile birleştirilmiştir. Kaynaklara uygulanan tahribatlı ve tahribatsız testler irdelenmiştir. Bu testler sonucunda kaynak hataları, kaynağın mekanik ve mikro yapı özellikleri karşılaştırılmıştır. Aluminotermit ve yakma alın kaynak yöntemlerinin yapım maliyetleri hesaplanmış ve toplam maliyetleri karşılaştırılmıştır. Analiz sonucunda yakma alın kaynağı yapım maliyeti ve teknik açıdan avantajlı olduğu ve günümüzde en güvenilir kaynakların yakma alın kaynağı ile elde edildiği görülmüştür.
BİLGİ
  • Etkinlikler
  • Duyurular
  • Ekibimiz
  • Veritabanları
  • Kütüphane Kuralları
  • Ödünç Verme
  • S.S.S
  • İletişim
İLETİŞİM

Çırağan Caddesi, Osmanpaşa Mektebi Sokak,
No:4-6,34353 Beşiktaş/İstanbul
(0212) 381 02 20 - 02 23
library@lib.bau.edu.tr

DSpace software copyright © 2002-2025 Support by ZeGeSoft

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify