Browsing by Author "Salman, Yücel Batu"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item English education with serious games(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-01) Melek, Ceren Gulra; Salman, Yücel BatuLearning English, for kindergarten students, is both a global imperative and an enormous challenge. English has become a dominant language in the world today, the international language of business, science and culture. New generation’s interest on digital games and the necessity of starting English learning at early ages have been directed to develop interactive games. The purpose of this study is measuring the effect of serious games on the achievement and motivation of 6 years old students. The game, Diamon, was designed by using the Spiral Education Game Design Model. The content was identified by investigating the existing applications and literature. In order to evaluate the effectiveness of our game, an experiment has been conducted in a kindergarten to examine the student’s performance by pre and post-tests, and the learning motivations by a survey. 52 students participated to the research. It was found a meaningful difference between pre-test and post-test scores, and a significant value was obtained at the outcome of motivational survey. The findings show that Diamon had a positive impact on student’s achievements in language learning and motivation.Item İşbirlikli mobil öğrenmenin dezavantajlı öğrencilerin akademik başarılarına etkileri(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014-06) Cak, Yalçın; Salman, Yücel BatuBu çalışma mobil teknolojiler ve bu teknolojilerin eğitim materyali olarak kullanılmasıyla, işbirlikli mobil öğrenme (İMÖ) ve işbirlikli yüz yüze öğrenme (İYÖ) ortamlarının dezavantajlı öğrencin akademik başarısına etkisi konusundaki bulgular, sonuçlar, öneriler ve yorumlarla literatüre katkıda bulunmaktadır. Ayrıca bilişim teknolojileri alanında ülkemizde liselerde eğitim gören dezavantajlı öğrencilerin sosyal paylaşım siteleri aracılığıyla etkileşimli eğitimi de bu araştırmanın diğer bir önemini teşkil etmektedir. Araştırma 2013 – 2014 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)'na bağlı İstanbul'da ki bir lisede 10. sınıfa devam eden toplam 42 öğrenci (21‟er öğrenci mevcudu ile iki sınıf) üzerinde yürütülmüştür. Ayrıca çalışmada iki adet veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlardan ilki akademik başarı testi, ikinci ise kişisel bilgi formudur. Araştırma sonucunda akademik başarı testi sonuçları Bağımsız grup T-Testi, Eşleştirilmiş gruplar T-Testive ANCOVA yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bu analizler SPSS (Statistical Package for Social Sciences for Windows, Sürüm 20.0) paket programı aracılığı ile istatistiki verilere dönüştürülmüştür. Analiz sonuçlarına göre, İMÖ ve İYÖ yöntemleri ön test ve son test sonuçlarına göre, grupların akademik başarıları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmaktadır. Bu fark iki yöntem arasında karşılaştırıldığında da İMÖ lehinedir. Sonucun bu şekilde olmasında, İMÖ yönteminin zamandan ve mekândan bağımsız öğrenmeyi mümkün kılarak etkili öğrenmeyi gerçekleştirmesinden, SMS ve sosyal ağlar yardımı ile grup içi ve gruplar arası etkileşimi en üst düzeye çıkartmasından kaynaklandığı düşünülmektedir.Item Real time information assistant for visually impaired people and comparison of similar assistive applications(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-03) Erdal, Erdal; Salman, Yücel BatuThe Internet has become a vital and indispensable means for daily needs. Access to the Internet is essential for various users; and visually disabled or impaired people should also be allowed to access the Internet. Visually impaired people have still trouble in accessing most web sites although web accessibility is institutionalized in several countries. It is difficult for visually impaired users to comprehend, navigate, understand and interact with the most current web sites. Software developers were also encouraged by Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) of World Wide Web Consortium (WWWC). Specific needs of visually impaired people do not take enough interest while a number of theoretical models and applications have been developed to provice online facilities more universal and friendly. The purpose of this research is developing and testing new software which provides certain information for visually impaired people to assist them. Current voice recognition and optical character recognition technologies were implemented for the system’s infrastructure. All tasks were designed to be performed by the voice commands. The requirements were analyzed with the actual users in a controlled environment empirically. The application allows visually impaired user to access automatically categorized predefined information with the least possible selection from the user menus. The users participating in the experiment decided to revisit a web site or reuse an application based on its accessibility with the parameters of its usefulness and ease of use. The user’s performance, error, and satisfaction of the application were compared with an equivalent system. It was proven that our system worked well in encouraging the visually impaired users effectively. The behaviors of the users can be analyzed and the application can be improved by implementing innovative input ways in the further study.Item The impact of global economic crisis to ICT users in Nigeria(2018) Garba Musa, Abubakar; Salman, Yücel BatuItem The role of ipad in dentistry patient education and consultations(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-05) Canbazoğlu, Erokan; Salman, Yücel BatuSmartphones and tablet devices are becoming increasingly popular day by day. With the world changing and technology evolving year by year, business world is constantly growing more dependent on technology at an ever-expanding rate. With iPad, the clear-cut winner in the tablet market, almost all the business fields are making use of the new devices from Apple in their own workflows. IPad is transforming the way businesses works with the power of mobile solutions. In spite of advanced technology, there is not sufficient rich illustrative content for dentist in dental sector especially in implantology. According to user research results, most of the dentists struggle to build an image in their patients’ minds just by the help of words. Therefore words are so inadequate. In addition to this, dentists desperately attempt to draw some sketching in an effort to explain the treatment plan to their patients but generally speaking, most of them are not good at pen and sketching. Real case photographs are sometimes of help in explaining cases. However, it has been witnessed that considerable numbers of patients get annoyed by “bloody” pictures, particularly in implant cases. To eliminate these drawbacks dental hard and soft tissues were modeled in 3D programs and most frequent implant cases on educative basis were prepared for both dentists and their patients. The goal of this master thesis is to develop an application called “Implant Treatment Guide (ITG)” with an emphasis on user interface and usability of the ITG. The ITG application enhances the presentation of implants and implant-supported prosthetic treatments to the patients with rich 3D illustrative content. It makes expressing treatment plans easier for dentists needing to convey surgical operations to their patients. Finally, usability (ease of use and usefulness) of the ITG app will be determined by using the Technology Acceptance Model (TAM).Item Türkiye’de internet bankacılığı kullanımını etkileyen fatörlerin belirlenmesi(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-01) Ünsal, Utku; Salman, Yücel BatuBilgi teknolojilerindeki gelişmeler paralelinde, bankacılık alanında da önemli değişiklikler gerçekleşmiş, ülkemizde 1990’lı yıllar internet bankacılığının ve elektronik bankacılık ürünlerinin hızla yayıldığı bir dönem olmuştur. Bu çalışmanın amacı, ülkemizde internet bankacılığının kullanımını etkileyen faktörleri belirleyerek bu faktörlerin birbirleri ile olan ilişkilerini ortaya koymaktır. Bu amaçla Türkiye’de internet bankacılığının kullanılmasını etkileyen unsurlar literatürde geniş bir kabul gören TAM çerçevesinde ele alınmış, bir araştırma modeli ihdas edilerek bu çerçevede 10 hipotez geliştirilmiştir. TAM modelinin açıklama gücünün artırılabilmesini teminen modele güvenlik ve öz yeterlilik değişkenleri eklenmiştir. Çalışmada faktörlerin belirlenmesi için anket formu hazırlanmış ve İstanbul ilinde uygulanmıştır. 469 adet anketten kullanılabilir veri elde edilmiş, elde edilen veriler Windows ortamında bir istatistik paket programına aktarılarak veriler değerlendirilmiştir. Bu amaçla tanımlayıcı istatistiklerden, Cronbach’s Alfa güvenlik katsayılarından ve spearman’s ρ korelasyon katsayılarından faydalanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre algılanan kullanışlılık olmak üzere, algılanan kullanım kolaylığı ve öz yeterlilik gibi faktörlerin internet bankacılığını kullanma niyeti üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada, algılanan kullanım kolaylığının bireyin algılanan kullanışlılığını, öz yeterliliğinin algılanan kullanım kolaylığınını ve öz yeterliliğinin algılanan kullanışlılığı istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde etkilediği belirlenmiştir.