Browsing by Author "Sefai, Mehmet Sinan"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Tedarik zinciri ve analizi yöntemlerinin bir hazır giyim ağına uygulanması(Bahçeşehir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011-03-31) Sefai, Mehmet Sinan; Sümen, HalefşanTürkiye‘de organize hazır giyim perakendeciliğinin başlaması son 15 yıllık bir süreci kapsamaktadır, bundan önce tüketici talebi bağımsız mağazalar, bayi mağazaları, belli başlı çok katlı mağazalar ve açık pazarlardan giderilmiştir. Hazır giyim pazarı müşteri beklentilerinin değişmesi, ekonomik krizler, bayilerin bir disiplin altına alınamaması ve alışveriş merkezlerinin sayısının artması ile organize hazır giyim perakendeciliğine doğru bir yönelim göstermiştir. Yabancı firmaların Türkiye pazarına girmesi ile rekabet artık kaçınılmaz bir hale gelmiş, rakiplerin satın alma güçleri, servis kaliteleri, organizasyonları ve tedarik zincirleri ile rekabet etmek için yerli firmalar da rakipler ile benzer tedarik zinciri ilkelerini kullanmaya başlamışlardır. Hazır giyim pazarında tüketici talepleri zaman içinde modanın da etkisiyle daha sık değişen, tahmin edilmesi gittikçe zorlaşan bir hal almıştır. Bunun neticesinde, perakendeciler başta moda ürünleri olmak üzere ürünleri kısa bir süre içinde geliştirmek, üretmek ve sergilemek zorunda kalmışlardır. 'Hızlı moda' kavramı, hazır giyimde üretim süresini ay ve yıllardan, haftalara ve aylara düşmüştür. Tüketicilerin artan fiyat duyarlılığı sayesinde perakendeciler daha düşük maliyetli üretimin yollarını aramışlar, fakat bunu ürünlerin üretildiği birbirine uzak noktalardan, ürünlerin satıldığı mağazalara etkin bir şekilde dağıtma becerisiyle birleştirerek yapmak zorunda kalmışlardır. Perakendecilerin tedarik zincirlerinin en önemli noktasında oldukları, üretim ile tüketimin arasında yer aldıkları gerçeği gün geçtikçe daha iyi bir şekilde fark edilmiştir. Bu nedenle, hazır giyim perakendecileri yalnızca yatay düzeyde birbirleriyle rekabet etmekle kalmayıp aynı zamanda dikey düzeyde tedarik sistemlerinin verimliliği ve etkinliği açısından da rekabet içindedirler. Tezimde giriş bölümünde tekstil endüstrisinin temel çıktıları, Türkiye hazır giyim perakende sektörünün yapısı, pazar büyüklüğü ve geçirdiği değişim anlatılmıştır. İkinci bölümde perakende lojistiği ve hazır giyim tedarik zincirinin yapısı anlatılmıştır, tedarik zincirinin karşılaştığı temel zorluklar ortaya konmuştur, yalın ve çevik tedarik zinciri yaklaşımları hazır giyim perakendeci açısından değerlendirilmiştir. Üçüncü ve dördüncü bölümde pazar odaklı tedarik zinciri yapısı, karşılaştığı zorluklar anlatılmış hazır giyim sektörünün çevik ve yalın tedarik zincirlerinin nasıl bir karışımına gereksinim duyduğuna cevap aranmıştır, hızlı yanıt sistemi incelenmiştir. Sonuç bölümünde Türkiye‘de belli başlı hazır giyim perakendecilerinin üst düzey yöneticileri ile yüz yüze yapılan anketler ile firmaların değişen tüketici beklentilerine ve pazardaki rekabete tedarik zincirlerini nasıl adapte ettiklerini öğrenmek amaçlanmıştır.