Research Project: Bir Robot-Destekli Rehabilitasyon Sistemi Için Fizik Tedavinin Zorluk Derecesinin Bireyin Duygusal Durumuna Göre Uyarlanması
No Thumbnail Available
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Göreve katılım, hastaların rehabilitasyon programlarına katılımını sürdürmede kilit bir faktördür. Uygun düzeyde zorlayıcı bir rehabilitasyon görevi denegi motive edebilir ve deneklerin rehabilitasyona maksimum zihinsel katılımını saglayabilir. Bu nedenle rehabilitasyon görevlerinden iyi performans elde etmek için, görev zorluk seviyesinin uygun zorlayıcılıkta olması arzu edilir. Her bir denege özgü zorluk seviyesini bulmak için, denegin duygularını tespit etmek (sıkılmıs ya da heyecanlı olma durumu) ve rehabilitasyon görevini, bu duyguları hesaba katarak deneklerin yeteneklerine daha iyi uyacak sekilde degistirmek önemlidir. Projenin ilk asamasında, denegi motive edici rehabilitasyon egzersizleri olusturmak için, robot destekli rehabilitasyon sistemi RehabRoby için dinamik bir oyun zorluk uyarlama mekanizması tasarlanmıstır. Uyarlama mekanizması için biri geleneksel algoritma (bir defada bir seviye artma/azalma) digeri kısmi sıralı küme yönetici algoritması olmak üzere iki algoritma kullanılmıstır. Hem fizyolojik sinyaller gibi nesnel ölçülere hem de anket raporları gibi öznel ölçülere dayandırılan, saglıklı katılımcılar ile yapılan kullanıcı arastırmasının sonuçları, deneklerin gelenekselle karsılastırıldıgında kısmi sıralı küme yönetici algoritmasında ortalama olarak daha yüksek heyecan seviyeleri deneyimledigini göstermistir. Görev sırasında kontrolü elinde tutma duygusu olan baskınlık oranları da gelenekselle karsılastırıldıgında kısmı sıralı küme yöneticisi algoritmasında daha yüksek oldugu gözlenmistir. Projenin ikinci asamasında, rehabilitasyon görevinin zorluk seviyesini performansa, fizyolojik sinyale ve performans ile fizyolojik sinyalin her ikisine de dayalı olarak ayarlamak için kısmi sıralı küme yöneticisi algoritmasını kullanılmıstır. Fizyolojik sinyaller gibi öznel ölçüler ve anket raporları gibi nesnel ölçüler temel alınarak saglıklı katılımcılar ile yapılan kullanıcı çalısmasından elde edilen sonuçlar performans ile fizyolojik sinyalin her ikisinin de uyarlama mekanizmasına dahil edildiginde deneklerin ortalamada daha yüksek düzeyde heyecan deneyimledigini göstermistir.
Description
Keywords
Tıbbi İnformatik, Robotik, Rehabilitasyon