Publication:
Türkiye'de Besin Destek Ürünlerine Yönelik Görüşler ve Tüketici Profilini Tanımlamaya Yönelik Bir Araştırma

dc.contributor.authorErgen, Ahu
dc.contributor.authorBozkurt Bekoğlu, Filiz
dc.contributor.institutionBahçeşehir Üniversitesi
dc.contributor.institutionDoğuş Üniversitesi
dc.date.accessioned2025-09-20T20:02:14Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted29.07.2022
dc.description.abstractTürkiye'de besin destek ürünü pazarı büyümektedir. Yerli ve uluslararası üreticiler Türkiye pazarına her geçen gün yeni besin destek ürünleri sunmaktadırlar. Bununla birlikte, Türkiye'de pazarlama alanında bu ürünlerin tüketimini konu alan araştırma son derece azdır. Besin destek ürünlerini tüketenlerin demografik özelliklerini, ürünlerin bilinirlik ve kullanım oranlarını anlamak üreticiler, devlet ve ilgili sivil toplum kuruluşları için strateji tayin etme noktasında önem taşımaktadır. Bu keşifsel araştırma İstanbul'da yaşayan 18 yaş ve üzeri 673 kişiyle yapılmıştır. Veriler anket formu ile toplanmış, çalışmada cevaplayıcıların demografik özellikleri, besin destek ürünlerini kullanma nedenleri, tanıma ve tüketme oranları araştırılmıştır. Cevaplayıcıların besin destek ürünlerini kullanma nedenlerinin başında bağışıklık güçlendirme, halsizliği önleme, fiziksel ve zihinsel performansın geldiği bulgusuna ulaşılmıştır. C, B, D vitaminlerinin ve kalsiyumun kullanım oranının yüksek olduğu, glukozaminin bilinirlik ve kullanımının ise son derece düşük olduğu görülmüştür. Bu araştırmanın gelecekte sağlıklı yaşam biçimi ürünleri pazarında yapılacak nedensel araştırmalara öncülük edeceği düşünülmektedir.
dc.identifier.endpage341
dc.identifier.issn1309-0712
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage323
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14719/5625
dc.identifier.volume8
dc.language.isotr
dc.relation.journalİşletme Araştırmaları Dergisi
dc.subjectBeslenme ve Diyetetik
dc.subjectİşletme
dc.subjectİktisat
dc.titleTürkiye'de Besin Destek Ürünlerine Yönelik Görüşler ve Tüketici Profilini Tanımlamaya Yönelik Bir Araştırma
dc.typeResearch Article
dcterms.referencesBailey, R. L., Gahche, J. J., Lentino, C. V., Dwyer, J. T., Engel, J. S., Thomas, P. R., ... & Picciano, M. F. (2010). Dietary supplement use in the United States, 2003- 2006. The Journal of nutrition, jn-110.,Block, G., Jensen, C. D., Norkus, E. P., Dalvi, T. B., Wong, L. G., McManus, J. F., & Hudes, M. L. (2007). Usage patterns, health, and nutritional status of long-term multiple dietary supplement users: a cross-sectional study. Nutrition Journal, 6(1), 1.,Chen, S. Y., Lin, J. R., Chen, T. H., Guo, S. G., Kao, M. D., & Pan, W. H. (2011). Dietary supplements usage among elderly Taiwanese during 2005-2008. Asia Pacific journal of clinical nutrition, 20(2), 327.,Conner, M., Kirk, S. F., Cade, J. E., & Barrett, J. H. (2001). Why do women use dietary supplements? The use of the theory of planned behaviour to explore beliefs about their use. Social science & medicine, 52(4), 621-633.,De Jong, N., Ocké, M. C., Branderhorst, H. A., & Friele, R. (2003). Demographic and lifestyle characteristics of functional food consumers and dietary supplement users. British Journal of Nutrition, 89(02), 273-281.,Erden, B. F., Tanyeri, P. (2004). Ülkemizde Vitamin ve Mineral Eklentilerin Akılcı Kullanımı. Sted, 13, 411-414.,Ervin, R. B, Wright, J. D. and Kennedy-Stephenson, J. (1999). Use of dietary supplements in the United States, 1988-94.Vital and Health Statistics--Series 11: Data from the National Health Survey, 244, i-iii, 1-14.,Gegez, A. E. (2007). Pazarlama araştırmaları. Beta Basım Yayım Dağıtım AŞ.,Gül, Ç. (2013). \"Endüstriyel Bakış Açısıyla Bitkisel Ürün Pazarı\", MİSED, Sayı 31-32, p.28-30.,Halsted, C. H. (2003). Dietary supplements and functional foods: 2 sides of a coin?. The American journal of clinical nutrition, 77(4), 1001-1007.,Hatchcock, J. (2004). Safety of Vitamin and Mineral Supplements Safe Levels Identified by Risk Assessment, http://www.iadsa.org/images/userfiles/ IADSA%20vitamins%20and%20minerals.pdf,Kılınç, N. İlaç Dışı ürünler. http://www.e-kutuphane.teb.org.tr/pdf/tebhaberler/ mart_nisan08/4.pdf,Kirk SF, Cade JE, Barrett JH, Conner M. (1999). Diet and lifestyle characteristics associated with dietary supplement use in women. Public Health Nutr, 2, 69-73.,Müftüoğlu, O. www.hurriyet.com.tr/vitamin-meraki-hasta-edebilir-8692931, Erişim: 27.01.2016.,O'Dea, J. A. (2003). Consumption of nutritional supplements among adolescents: usage and perceived benefits. Health education research, 18(1), 98-107,Rovira, M. A., Grau, M., Castañer, O., Covas, M. I., Schröder, H., & REGICOR Investigators. (2013). Dietary supplement use and health-related behaviors in a mediterranean population. Journal of nutrition education and behavior, 45(5), 386-391.,T.C Sağlık Bakanlığı, Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu, www.titck.gov.tr/ Detail.aspx?mode=1&minisliderPages=/PortalAdmin/Uploads/Titck/Gallery/Ph otoc6ed4d86-55963.htm, Erişim: 24.01.2016.,T.C Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, www.tarim.gov.tr, Erişim: 21.01.2016.,Tek, N.A., Pekcan, G. (2008). Besin destekleri kullanılmalı mı?, http://sbu.saglik.gov.tr/ Ekutuphane/kitaplar/t65.pdf, Erişim: 28.01.2016.,Temple, N. J. (2010). The marketing of dietary supplements in North America: the emperor is (almost) naked. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 16(7), 803-806.,Tuzcu, M. www.milliyet.com.tr/destek-urunleri/gundem/ydetay/2155407/default.htm, Erişim: 28.01.2016.,Ünsal, G. N., Özdemir, G., Ersoy, G. (2010). The Assessment of the Consumer Awareness in Nutritional Support Products Usage. Sağlık Bilimleri Tip Dergisi, Fırat Üniversitesi, 24(2), 81-88.,http://ahmetrasimkucukusta.com/2013/09/15/yazilar/elestirel-yazilar/alternaif-tip/neden?ota-cope-sapa-psukule-duskun-olduk, Erişim: 25.01.2016.,www.dunyagida.com.tr/haber.php?nid=388, Erişim: 28.01.2016.,www.dunya.com/ekonomi/ekonomi-diger/gida-takviyesi-pazari-500-milyon-dolari?bulacak-232623h.htm, Erişim: 28.01.2016.,www.htc.co.uk/Blog/European_market_update, Erişim: 28.01.2016.,İstanbul Eczacı Odası, www.istanbuleczaciodasi.org.tr/print/htmlprint.php?type= basindan&id=3735, Erişim: 26.01.2016.,www.myfikirler.org/besin-destegi-pazari-hizla-buyuyor.html, Erişim: 28.01.2016.,www.nutraingredients.com/Markets-and-Trends/Insider-view-European-food?supplements-market-set-for-2bn-jump, Erişim: 27.01.2016
dspace.entity.typePublication
local.indexed.atTRDizin

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Türkiye'de Besin Destek Ürünlerine Yönelik Görüşler ve Tüketici Profilini Tanımlamaya Yönelik Bir Araştırma.pdf
Size:
1.36 MB
Format:
Adobe Portable Document Format