Publication: Fen, Teknoloji, Matematik ve Mühendislik Alanlarını Seçmeyi Planlama: Meslek Seçimine İlişkin İnançlar
| dc.contributor.author | Korkut Owen, Fidan | |
| dc.contributor.author | Eraslan Çapan, Bahtiyar | |
| dc.contributor.institution | Bahçeşehir Üniversitesi | |
| dc.contributor.institution | Anadolu Üniversitesi | |
| dc.date.accessioned | 2025-09-20T20:00:56Z | |
| dc.date.issued | 2018 | |
| dc.date.submitted | 16.03.2020 | |
| dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, fen, teknoloji, matematik ve mühendislik (FeTeMM) alanlarını seçmeyi düşünen vedüşünmeyen ortaöğretim öğrencilerinin cinsiyetlerine, devam ettikleri okulun türüne ve akademik başarılarına göremeslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançlarının değişip değişmediğini araştırmaktır. Türk eğitim sistemindeFeTeMM alanları müsbet ve doğal bilimler ile mühendislik, üretim ve yapı eğitim alanları olmak üzere iki ana gruptatoplanmaktadır. Araştırmanın katılımcıları üç lisede öğrenim görmekte olan 126’sı kadın ve 152 erkek olmak üzeretoplam 278 öğrencidir. Veriler, Meslek Seçimine İlişkin Düşünceler Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu aracılığı ile eldeedilmiştir. Yapılan iki yönlü varyans analizi sonuçlarına göre, müsbet ve doğal bilimleri seçmeyi planlamadeğişkeninde cinsiyet ve okul değişkenlerinde temel etkide ve fizik dersi not ortalamasında ise etkileşimdeistatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Mühendislik, üretim ve yapı alanlarını seçmeyi planlamadeğişkeninde ise cinsiyet ve genel not ortalaması değişkenlerinde temel etkide, genel not ortalamasında iseetkileşimde istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. | |
| dc.identifier.doi | 10.16986/HUJE.2017032884 | |
| dc.identifier.endpage | 933 | |
| dc.identifier.issn | 1300-5340 | |
| dc.identifier.issn | 2536-4758 | |
| dc.identifier.issue | 4 | |
| dc.identifier.startpage | 915 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14719/5391 | |
| dc.identifier.volume | 33 | |
| dc.language.iso | tr | |
| dc.relation.journal | Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi | |
| dc.subject | Eğitim | |
| dc.subject | Eğitim Araştırmaları | |
| dc.title | Fen, Teknoloji, Matematik ve Mühendislik Alanlarını Seçmeyi Planlama: Meslek Seçimine İlişkin İnançlar | |
| dc.type | Research Article | |
| dcterms.references | Abele, A. E., & Spurk, D. (2011). The dual impact of gender and the influence of timing of parenthood on men’s and\r\nwomen’s career development: Longitudinal findings. International Journal of Behavioral Development, 35(3),\r\n225-232.,Adelman C. (1998). Women and men of the engineering path: A model for analysis of undergraduate careers.\r\nWashington, DC: U.S. Department of Education and the National Institute for Science Education. [Çevrim-içi\r\nhttp://files.eric.ed.gov/fulltext/ED419696.pdf], Erişim tarihi: 22 Ağustos 2016.,Adelman, C. (2004). Principal Indicators of Student Academic Histories in Postsecondary Education, 1972-2000.\r\nWashington, DC: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences. [Çevrim-içi\r\nhttp://files.eric.ed.gov/fulltext/ED483154.pdf], ], Erişim tarihi: 25 Ağustos 2016.,Altıntaş, G. (2006). Liseli ergenlerin kişiler arası iletişim becerileri ile akılcı olmayan inançları arasındaki ilişkinin\r\nbazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri\r\nEnstitüsü, Ankara.,Astin, A. W., & Astin, H. S. (1992). Undergraduate science education: The impact of different college environments\r\non the educational pipeline in the sciences. Los Angeles, CA: University of California, Graduate School of Education, Higher Education Research Institute. [Çevrim-içi, http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED362404.pdf],\r\nErişim tarihi: 11 Ağustos 2016.,Ayık, Y. Z., Özdemir, A. ve Yavuz, U. (2007). Lise türü ve lise mezuniyet başarısının, kazanılan fakülte ile ilişkisinin\r\nveri madenciliği tekniği ile analizi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (2), 441-454.,Barton, T. (2003). Career management system, method and computer program product. U.S. Patent Application No.\r\n09/893,494.,Beede, D. N., Julian, T. A., Khan, B., Lehrman, R., McKittrick, G., Langdon, D., & Doms, M. E. (2011). Education\r\nsupports racial and ethnic equality in STEM. Economics and Statistics Administration Issue Brief, (05-11).,Benbow, C. P, Lubinski, D., Shea, D. L., & Eftekhari-Sanjani, H. (2000). Sex differences in mathematical reasoning\r\nability at age 13: Their status 20 years later. Psychological Science, 11, 474-480.,Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2015). Türkiye Kamu-Üniversite-Sanayi İşbirliği (KÜSİ) Stratejisi ve Eylem\r\nPlanı (2015-2018). [Çevrim-içi,\r\nhttp=//www.sanayi.gov.tr/userfiles/file/Yeni%20Strateji%20Belgeleri/T%C3%BCrkiye%20%20Kamu%20%C3\r\n%9Cnivesite%20Sanayi%20%C4%B0%C5%9Fbirli%C4%9Fi(K%C3%9CS%C4%B0%20)Stratejisi%20ve%20\r\nEylem%20Plan%C4%B1%202015-2018.pdf], Erişim tarihi: 16 Temmuz 2016.,Bonous-Hammarth, M. (2000). Pathways to success: Affirming opportunities for science, mathematics, and\r\nengineering majors. Journal of Negro Education, 92-111.,Brandt R. (2014). Why do undergraduate women persist as STEM majors? A study at two technological universities.\r\nSeton Hall University Dissertations and Theses (ETDs). Paper 1935. [Çevrim-içi,\r\nhttp://scholarship.shu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2946&context=dissertations], Erişim tarihi: 2 Eylül 2016.,Brown, B.L. (1999). Self-efficacy beliefs and career development. ERIC Digest No. 205. ED429187, [Çevrim-içi,\r\nhttp://files.eric.ed.gov/fulltext/ED429187.pdf], Erişim tarihi: 2 Eylül 2016.,Brown, S. D., & Lent, R. W. (1996). A social cognitive framework for career choice counseling. The Career\r\nDevelopment Quarterly, 44(4), 354-366.,Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.,Carnevale, A. P., Melton, M., & Smith, N. (2011) STEM. Science, Technology \r\nEngineering, Mathematics –\r\nExecutive Summary. Report issued by the Georgetown University Center on Education and the Workforce.\r\n[Çevrim-içi, https=//cew.georgetown.edu/wp-content/uploads/2014/11/stem-complete.pdf], Erişim tarihi: 22\r\nAğustos 2016.,Catsambis, S. (1994). The path to math: Gender and racial-ethnic differences in mathematics participation from\r\nmiddle school to high school. Sociology of Education, 199-215.,Ceci, S. J., & Williams, W. M. (2010). Sex differences in mathintensive fields. Current Directions in Psychological\r\nScience, 19, 275–279. [doi :10.1177/0963721410383241].,Chen, X., & Weko, T. (2009). Stats in brief: Students who study science, technology, engineering, and mathematics\r\n(STEM) in postsecondary education (NCES 2009-161). National Center for Education Statistics, Institute of\r\nEducation Sciences, US Department of Education. Washington, DC.,Christensen, R., Knezek, G., & Tyler-Wood, T. (2015). Alignment of hands-on STEM engagement activities with\r\npositive STEM dispositions in secondary school students. Journal of Science Education and Technology, 24(6),\r\n898-909.,Cole, D., & Espinoza, A. (2008). Examining the academic success of Latino students in science technology\r\nengineering and mathematics (STEM) majors. Journal of College Student Development, 49(4), 285-300.,Correll, S. J. (2001). Gender and the career choice process: The role of biased self‐assessments. American Journal of\r\nSociology, 106(6), 1691-1730.,Cotter, D., Hermsen, J. M., & Vanneman, R. (2011). The end of the gender revolution? Gender role attitudes from\r\n1977 to 2008. American Journal of Sociology, 117(1), 259-289.,Crisp, G., Nora, A. ,& Taggart, A. (2009). Student characteristics, precollege, college, and environmental factors as\r\npredictors of majoring in and earning a STEM degree: An analysis of students attending a Hispanic Serving\r\nInstitution. American Educational Research Journal, 46(4), 924-942.,Çivitci, A. (2006). Ergenlerde mantıkdışı inançlar: Sosyo-demografik değişkenlere göre bir inceleme. Pamukkale\r\nÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(19), 9–19.,Demir, E., Saatcioğlu, Ö. ve İmrol, F. (2016). Uluslararası dergilerde yayımlanan eğitim araştırmalarının normallik\r\nvarsayımları açısından incelenmesi, Current Research in Education, 2(3), 130-148. [Çevrim-içi,\r\ndergipark.ulakbim.gov.tr/crd/article/download/5000203572/5000176789], Erişim tarihi: 30 Mart 2017.,England, P., & Li, S. (2006). Desegregation stalled the changing gender composition of college majors, 1971-2002.\r\nGender ve Society, 20(5), 657-677.,Ethington, C. A., & Woffle, L. M. (1988). Women’s selection of quantitative undergraduate fields of study: Direct\r\nand indirect influences. American Educational Research Journal, 25(2), 157-175.,Freund, A. M., Weiss, D., & Wiese, B. S. (2013). Graduating from high school: The role of gender-related attitudes,\r\nself-concept and goal clarity in a major transition in late adolescence. European Journal of Developmental\r\nPsychology, 10(5), 580-596.,Gati, I., Krausz, M., & Osipow, S.H . (1996). A taxonomy of difficulties in career decision making. Journal of\r\nCounseling Psychology, 43 (4), 510-526.,Gati, I., & Saka, N. (2001). High school students' career-related decision-making difficulties. Journal of Counseling\r\nand Development, 79(3), 331.,Godwin, A., Sonnert, H., & Sadler, P. M (2015). The influence of out-of-school high school experiences on\r\nengineering identities and career choice. 122nd ASEE Annual Conference and Exposition Seattle, WA.,Gross, S. (1993). Early mathematics performance and achievement: Results of a study within a large suburban school\r\nsystem. The Journal of Negro Education, 62(3), 269-287.,Göller, L. (2010). Ergenlerin akılcı olmayan inançları ile depresyon-umutsuzluk düzeyleri ve algıladıkları akademik\r\nbaşarıları arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler\r\nEnstitüsü, Erzurum.,Hamamcı, Z. ve Çoban, A.E. (2007). Mesleki olgunluk ve mesleki kararsızlığın akılcı olmayan inançlarla ilişkisi.\r\nTürk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3 (27), 31-42.,Hill, C., Corbett, C., & Rose, A.S. (2010). Why so few? Women in science, technology, engineering, and\r\nmathematics. The American Association of University Women, [Çevrim-içi,\r\nhttps://www.aauw.org/files/2013/02/Why-So-Few-Women-in-Science-Technology-Engineering-and-\r\nMathematics.pdf], Erişim tarihi: 08 Ağustos 2016.,Hurtado, S., Eagan, M. K. Jr. & Chang, M. (2010). Degrees of success: Bachelor’s degree completion rates among\r\ninitial STEM majors. 15 Temmuz 2015 tarihinde http://heri.ucla.edu/publications-main.php adresinden alınmıştır.,Jacobs, J. A., & Winslow, S. E. (2004). The academic life course, time pressures and gender inequality. Community,\r\nWork ve Family, 7(2), 143-161.,Kartol, A. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin akılcı olmayan inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi,\r\nYayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.,Kepir-Savoly, D. D. ve Korkut-Owen, F. (2015). Üniversite adaylarında meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan\r\ninançlar. International Journal of Human Sciences, 12(2), 820-836. [doi? 10.14687/ijhs.v12i2.3357],Kleiman, T., Gati, I., Peterson, G., Sampson, J., Reardon, R., & Lenz, J. (2004). Dysfunctional thinking and\r\ndifficulties in career decision making. Journal of Career Assessment, 12(3), 312-331.,Korkut-Owen, F. ve Mutlu, T. (2016). Türkiye’de fen bilimleri, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarının\r\nseçiminde cinsiyetler arası farklılıklar, Yaşadıkça Eğitim 30(3),53-72.,Korkut-Owen, F., Kelecioğlu, H. ve Owen, D. W. (2014). Cinsiyetlere göre üniversitelerdeki onbir yıllık eğilim:\r\nKariyer danışmanlığı için doğurgular. International Journal of Human Sciences, 11(1), 794-813. [Doi:\r\n10.14687/ijhs.v11i1.2845],Lent, R. W. (2005). A social cognitive view of career development and counseling. In S. D. Brown ve R. T. Lent\r\n(Eds.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (pp. 101–127). Hoboken, NJ:\r\nWiley.,Lent, R. W., & Brown, S. D. (2002). Social cognitive career theory and adult career development. In S. G. Niles (3rd\r\ned.), Adult career development: Concepts, issues and practices, (pp. 76-97). Columbus, OH: National Career\r\nDevelopment Association.,Lent, R. W., & Brown, S. D. (2006). On conceptualizing and assessing social cognitive constructs in career research:\r\nA measurement guide. Journal of career assessment, 14(1), 12-35.,Low, K. S. D., Yoon, M., Roberts, B. W., & Rounds, J. (2005). The stability of vocational interests from early\r\nadolescence to middle adulthood: A quantitative review of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 131(5),\r\n713–37.,Lubinski, D., Webb, R. M., Morelock, M. J., & Benbow, C. P. (2001). Top 1 in 10,000: A 10-year follow-up of the\r\nprofoundly gifted. Journal of Applied Psychology, 86(4), 718.,Maple, S. A., & Stage, F. K. (1991). Influences on the choice of math/science major by gender and ethnicity.\r\nAmerican Educational Research Journal, 28(1), 37-60.,Michigan State University (2010). Parental influence and access to mathematics courses are likely to guide students\r\nto careers in science, technology, engineering, mathematics or medicine, according to new research.\r\nScienceDaily, 21 February 2010. www.sciencedaily.com/releases/2010/02/100220204814.htm.,Moakler, M.W., & Kim, M.M. (2014). College major choice in STEM: Revisiting confidence and demographic\r\nfactors, The Career Development Quarterly, 62, 128- 142.,Moreno, S. E. & Muller, C. (1999). Success and diversity: The transition through first-year calculus in the university.\r\nAmerican Journal of Education, 108, 30-57.,Morganson, V., Jones, M. & Major, D. (2010). Understanding women’s underrepresentation in science, technology,\r\nengineering, and mathematics: The role of social coping. The Career Development Quarterly, 59, 169-179.,Nixon, A.E., Meikler, H. & Borman. M. (2007). The urgent need to encourage aspiring engineers: Effects of college\r\ndegree program culture on female and minority student STEM participation. Latin American and Caribbean\r\nJournal of Engineering Education, 1(2), 57-63.,O’Connor, R., Gambrell, J., & Pulvermacher, R. (2015). Core academic skills. In W. Camara, R. O’Connor, K.\r\nMattern, M. A. Hanson, (Eds) Beyond academics: A holistic framework for enhancing education and workplace\r\nsuccess (Pp. 10-18). ACT Research Report Series. [Çevrim-içi,\r\nhttp://www.act.org/content/dam/act/unsecured/documents/ACT_RR2015-4.pdf.], Erişim tarihi: 23 Ağustos 2016.,Osborn, D.S. (1998). The relationships among career indecision, perfectionism, and dysfunctional career thinking.\r\nUnpublished doctoral dissertation, Florida State University, Tallahassee, Florida, USA.,Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi, (2016). Geçmiş yıllardaki sınavlara ait sayısal bilgiler. [Çevrim-içi,\r\nhttp://www.osym.gov.tr/belge/1-12668/gecmis-yillardaki-sinavlara-ait-sayisal-bilgiler.html], Erişim tarihi: 12\r\nTemmuz 2016.,Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi, (2017a). 2017 – ÖSYS yerleştirme sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler.\r\nhttp://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/OSYS/YER/YSayısal%20Bilgiler15082017.pdf. Erişim tarihi:26\r\nEylül 2017.,Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi, (2017b). Eğitim ve öğretim alanları sınıflamasına göre lisans düzeyindeki\r\nöğrenci sayıları, https://istatistik.yok.gov.tr/yuksekogretimIstatistikleri/2017/2017_T24.pdf. Erişim tarihi:26 Eylül\r\n2017.,Pajares, F. (2005). Gender differences in mathematics self-efficacy beliefs. In A. M. Gallagher ve J. C. Kaufman\r\n(Eds.), Gender differences in mathematics: An integrative psychological \r\napproach (pp. 294–315). New York,\r\nNY: Cambridge University Press.,Peterson, G. W., Sampson, J. P., Jr., Reardon, R. C., & Lenz, J. G. (1996). Becoming career problem solvers and\r\ndecision makers: A cognitive information processing approach. In D. Brown & L. Brooks (Eds.), Career choice\r\nand development (3rd. Ed.) (pp. 423-475). San Francisco, CA: Jossey-Bass.,Peterson, G. W., Sampson, J. P. Jr., & Reardon, R. C. (1991). Career development and services: A cognitive\r\napproach. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.,Porter, S. R., & Umbach, P. D. (2006). College major choice: An analysis of person environment fit. Research in\r\nHigher Education, 47, 429-449.,Rakow, S. J., & Bermudez, A. B. (1993). Science is “ciencia”: Meeting the needs of Hispanic American students.\r\nScience Education, 77(6), 669-683.,Robinson, M. (2003). Student enrollment in high school AP sciences and calculus: How does it correlate with STEM\r\ncareers?. Bulletin of Science, Technology ve Society, 23(4), 265-273.,Roll, T., & Arthur, N. (2002). Beliefs in career counselling. NATCON Papers. [Çevrim-içi, http://contactpoint.ca/wpcontent/\r\nuploads/2013/01/pdf-02-03.pdf], Erişim tarihi: 17 Temmuz 2016.,Sadler, P. M., Sonnert, G., Hazari, Z., & Tai, R. (2012). Stability and volatility of STEM career interest in high\r\nschool: A gender study. Science Education, 96(3), 411-427.,Sampson, J. P., Jr., Peterson, G.W., Lenz, J. G., Reardon, R. C., & Saunders, D. E. (1996). Career Thoughts\r\nInventory. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, Inc.,Sampson, J. P., Reardon, R. C. Jr., Peterson, G.W., & Lenz, J. G. (2004). Career counseling ve services. Toronto,\r\nCanada: Brooks/Cole.,Saunders, D.E., Peterson, G.W., Sampson, J.P., & Reardon, R.C. (2000). The contribution of depression and\r\ndysfunctional career thinking to career indecision. Journal of Vocational Behavior, 56, 288-298.,Seymour, E., & Hewitt, N. (1997). Talking about leaving: Factors contributing to high attrition rates among science,\r\nmathematics, and engineering undergraduate majors. Boulder, CO:Bureau of Sociological Research, University\r\nof Colorado.,Shapiro, C. A. & Sax, L. J. (2011). Major selection and persistence for women in STEM. New Directions for\r\nInstitutional Research, (152), 5-18.,Simpson, J. C. (2001). Segregated by subject: Racial differences in the factors influencing academic major between\r\nEuropean Americans, Asian Americans, and African, Hispanic, and Native Americans. Journal of Higher\r\nEducation, 63-100.,Sondgeroth, M. S., & Stough, L. M. (1992). Factors influencing the persistence of ethnic minority students enrolled\r\nin a college engineering program. Paper presented at a meeting of the American Educational Research\r\nAssociation, San Francisco, CA.,Stead, G. B., Watson, M. B., & Foxcroft, C. D. (1993). The relation between career indecision and irrational beliefs\r\namong university students. Journal of Vocational Behavior, 42, 155-169.,Su, R., Rounds, J., & Armstrong, P. I. (2009). Men and things, women and people: A meta-analysis of sex differences\r\nin interests. Psychological Bulletin, 135(6), 859-884.,Tai, R. H., Liu, C. Q., Maltese, A. V., & Fan, X. (2006). Planning early for careers in science. Education Forum,\r\n1143-1144. [Çevrim-içi, http://www.afterschoolalliance.org/documents/stem/rhtai2006science_planearly.pdf],\r\nErişim tarihi: 27 Ağustos 2016.,Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (2014). TÜSİAD “STEM Zirvesi” İstanbul’da düzenlendi, [Çevrim-içi,\r\nhttp://tusiad.org/tr/tum/item/8040-tusiad-stem-zirvesi],Erişim tarihi: 04 Temmuz 2015.,UNESCO Institute for Statistics (2014). Higher education. [Çevrim-içi,\r\nhttp=//www.uis.unesco.org/Education/Pages/tertiary-education.aspx], Erişim tarihi: 12 Temmuz 2016.,U. S. National Center for Education Statistics (2009). The condition of education 2009. [Çevrim-içi,\r\nhttp://nces.ed.gov/pubs2009/2009081.pdf], Erişim tarihi: 12 Temmuz 2016.,Wang M. T. (2012). Educational and career interests in math: A longitudinal examination of the links between\r\nclassroom environment, motivational beliefs, and interests. Developmental Psychology, 1, 1–22,Wang, X. (2013). Why students choose STEM majors: Motivation, high school learning, and postsecondary context\r\nof support. American Educational Research Journal, 50, 1081–1121.,Webster, J. (2010). The incremental effects of ethnically matched animated agents in restructuring the irrational\r\ncareer beliefs of African American young women, unpublished master dissertaton, Arizona State University,\r\nArizona, USA.,Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 6. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık,Yılmaz-Erdem, A. Y. ve Bilge, F. (2008). Lise öğrencileri için Meslek Seçimine İlişkin Akılcı Olmayan İnançlar\r\nÖlçeği’nin geliştirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 95-114. | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| local.indexed.at | TRDizin |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- Fen, Teknoloji, Matematik ve Mühendislik Alanlarını Seçmeyi Planlama Meslek Seçimine İlişkin İnançlar.pdf
- Size:
- 700.32 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
