Publication: UbD TEMELLİ GELİŞİMSEL YAKLAŞIM UYGULAMALARININ MATEMATİK DERSİ ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ
| dc.contributor.author | Yurtseven, Nihal | |
| dc.contributor.author | Gürbüz, Özge | |
| dc.contributor.author | Kahya Koçak, Fatma | |
| dc.contributor.institution | Bahçeşehir Üniversitesi | |
| dc.contributor.institution | Bahçeşehir Üniversitesi | |
| dc.contributor.institution | Bahçeşehir Üniversitesi | |
| dc.date.accessioned | 2025-09-20T19:56:09Z | |
| dc.date.issued | 2022 | |
| dc.date.submitted | 29.07.2022 | |
| dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik öğretiminde UbD temelli gelişimsel yaklaşım uygulamalarının, matematik dersi öğrenci başarısı üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma, ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı güz döneminde İstanbul ili Bahçelievler ilçesinde bir devlet okulunda 5. Sınıfa devam eden 18’i deney, 18’i kontrol toplam 36 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubunda matematik dersleri UbD isimli öğretim tasarım modeli temel alınarak, gelişimsel yaklaşıma uygun hazırlanmış matematik dersi ünite planlarıyla devam ederken, kontrol grubuna herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak matematik dersi başarı testi kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizi bağımsız gruplarda t-testi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonunda, UbD temelli gelişimsel yaklaşım uygulamalarının gerçekleştiği deney grubu ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubunun matematik dersi öğrenci başarısı arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen bu sonuç, UbD temelli öğretim planlama ve gelişimsel yaklaşım gibi uygulamaların, kalıcı ve anlamlı öğrenmenin sağlanmasında önemli birer araç olarak kullanılabileceğini göstermektedir. | |
| dc.identifier.doi | 10.37669 milliegitim.791938 | |
| dc.identifier.endpage | 601 | |
| dc.identifier.issn | 1302-5600 | |
| dc.identifier.issn | 2791-7657 | |
| dc.identifier.issue | 233 | |
| dc.identifier.startpage | 581 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14719/4647 | |
| dc.identifier.volume | 51 | |
| dc.language.iso | tr | |
| dc.relation.journal | Milli Eğitim | |
| dc.subject | Eğitim | |
| dc.subject | Eğitim Araştırmaları | |
| dc.subject | Matematik | |
| dc.title | UbD TEMELLİ GELİŞİMSEL YAKLAŞIM UYGULAMALARININ MATEMATİK DERSİ ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ | |
| dc.type | Research Article | |
| dcterms.references | AÇAR, A., ERCAN, B., & ALTUN, S. (2019). Olasılık Konusunun Anlamaya Dayalı Tasarım ile Öğretimi: Öğrencilerin Başarı, Tutum ve Görüşleri Üzerine Bir İnceleme. Eğitim ve Bilim, 44 (198), 115-147.,ALTUN, M. (2006).Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.,ALTUN, M. (2007). Eğitim Fakülteleri ve Matematik Öğretmenleri İçin Ortaöğretimde Matematik Öğretimi. Bursa: Aktüel Yayıncılık.,ALTUN, S., & YURTSEVEN, N. (2019). Tasarımcı Öğretmen UbD El Kitabı. Ankara: Asos Yayıncılık.,BAŞER, N., KÖROĞLU, H., ÖZBELLEK, S. G., & TEZCAN, C. (2002). İlköğretim Geometri Öğretiminde Karşılaşılan Güçlükler ve Giderme Yolları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 38-42.,BATTISTA, M. T. (2007). The Development of Geometric and Spatial Thinking. F. K. LESTER içinde, Handbook of Search on Mathematics Teaching and Learning (s. 843-908). Charlotte, NC: Information Age.,BATTISTA, M. T., & CLEMENTS, D. H. (1992). Geometry and Spatial Reasoning. F. K. LESTER içinde, Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (s. 420-464). Charlotte, NC: Information Age.,BAYHAN, P., & BENCİK, S. (2008). Bank Street Yaklaşımının (Gelişimsel Etkileşim Yaklaşımı) İlkeler, Program ve Eğitimci Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim ve Bilim Dergisi, 33 (149), 80-88.,BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.,DOĞAN, S., & YURTSEVEN, N. (2018). Okul Öncesi Öğretimde UbD Uygulamaları: Öğretmen ve Öğrenci Perspektifinden Yansımalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (3), 656-671.,FİDAN, Y., & TÜRNÜKLÜ, E. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Geometrik Düşünme Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (27), 185-197.,GÖKKURT, B., & SOYLU, Y. (2016). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Matematiksel Alan Bilgilerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2), 0-0.,HERBST, P., GONZALEZ, G., & MACKE, M. (2005). How Can Geometry Students Understand What If Means to Define in Mathematics? The Mathematics Educator, 15 (2), 17-24.,İLGAR, L., & GÜLTEN, D. Ç. (2013). Matematik Konularının Günlük Yaşamda Kullanımının Öğrencilere Öğretilmesinin Gerekliliği ve Önemi. İstanbul Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (3), 119-128.,KONYALIOĞLU, A. C., & IŞIK, A. (2005). Matematik Eğitiminde Görselleştirme Yaklaşımı. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi (11), 462-471.,KÖROĞLU, H., & YEŞİLDERE, S. (2004). İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesibde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 25-41.,NAGER, N. & SHAPIRO, E. K. (1999). The developmental-interaction approach to education: Retrospect and prospect. Bank Street Occasional Paper Series, 1, 5-45.,OLKUN, S. (2003). Öğrencilere Hacim Formülü Ne Zaman Anlamlı Gelir? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 160-165.,OLKUN, S., & UÇAR, Z. T. (2014). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.,PERRYMAN, A., & FISHER, P. (2000). A Brief History: Bank Street College of Education. https:// educate.bankstreet.edu/books/1.,RITTLE-JOHNSON, B. (2017). Developing Mathematics Knowledge. Child Development Perspectives, 11 (3), 184-190.,TURAL, H. (2005). İlköğretim Matematik Öğretiminde Oyun ve Etkinliklerle Öğretimin Erişi ve Tutuma Etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.,ULUSAL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİ KONSEYİ (NTCM). Executive Summary Principles and Standards for School Mathematics. (2020). https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/PSSM_ExecutiveSummary.pdf.,UMAY, A. (1996). Matematik Eğitimi ve Ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (12), 145-149.,WALLE, J. A., KARP, K. S., & BAY-WILLIAMS, J. M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. (P. D. DURMUŞ, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.,WIGGINS, G. P., & MCTIGHE, J. (2005). Understanding by design (2nd ed.), Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.,WIGGINS, G. P., & MCTIGHE, J. (2007). Schooling by Design: Mission, Action and Achievement. 1. bs. ABD: Association for Supervision and Curriculum Development.,WIGGINS, G. P., & MCTIGHE, J. (2011). The Understanding by Design Guide to Creating High-Quality Units. 1. bs. ABD: Association for Supervision and Curriculum Development.,YURTSEVEN, N. (2016). Yabancı dil öğretiminde eylem araştırmasına dayalı UbD (anlamaya dayalı tasarım) uygulamalarının öğretmenler ve öğrenciler üzerindeki yansımalarının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| local.indexed.at | TRDizin |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- UbD TEMELLİ GELİŞİMSEL YAKLAŞIM UYGULAMALARININ MATEMATİK DERSİ ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ.pdf
- Size:
- 705.11 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
