Publication:
DEZAVANTAJLI ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR İÇİN ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ DESTEK EĞİTİM PROGRAMI PROJESİ KATILIMCI GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

dc.contributor.authorKaplan Sayı, Ayşin
dc.contributor.institutionBahçeşehir Üniversitesi
dc.date.accessioned2025-09-20T20:01:07Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted01.08.2019
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı Dezavantajlı Özel Yetenekli Çocuklar içinZenginleştirilmiş Destek Eğitim Programı Projesi hakkında, projekatılımcılarının görüşlerini incelemektir. Proje 2014-2015 eğitim-öğretimyılında yürütülmüş olup, proje kapsamında verilen eğitimler konusundaöğrenci, aile ve öğretmenlerden görüş alınmıştır. Proje başlığındaki ‘’özelyetenek’’ kavramı çalışma kapsamında ‘’üstün zekâlı’’ kavramı yerinekullanılmaktadır. Proje İstanbul ili içerisindeki sosyal dezavantajlı ilçelerolan ve İstanbul Bölge Kalkınma Planında (İSTKA, 2014) dezavantajlımahalleler olarak geçen Esenler, Bayrampaşa, Güngören veKüçükçekmece ilköğretim okullarındaki 2, 3, 4 ve 5. Sınıflarda eğitimgören 7-10 yaş arasındaki 300 üstün zekâlı öğrenci, 300 üstün zekâlıöğrencinin ebeveynleri ve 300 üstün zekâlı öğrencinin 60 öğretmeniüzerinde yürütülmüştür. Araştırmada DÖYÇİZDEP projesi konusundakigörüşler ele alındığı için çalışma deseni bir durum çalışması olarakbelirlenmiştir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmaverileri, araştırmacı tarafından geliştirilen “Eğitim Değerlendirme Anketi”ile ölçülmüştür. Eğitim Değerlendirme Anketi, beş adet likert tipi (evet-hayır-kısmen) ve iki adet açık uçlu olmak üzere toplamda yedi adetsorudan oluşmaktadır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemikullanılarak frekans ve yüzde değerleri ile sunulmuştur. Sonuç olarakprojede eğitim alan öğretmenlerin %86.8’lik bir oranla eğitimdenmemnun kaldığı ve BEP-BÖP hazırlama, destek eğitim odası ve düşünmebecerileri entegrasyonu konusunda daha fazla bilgi edinmek istedikleri,daha fazla uygulamaya ihtiyaç duydukları bulunmuştur. Ebeveynlerinise %93,5’lik bir oranla eğitimden memnun kaldıkları, çocuğa rehberolma ve eğitim olanakları konusunda daha çok bilgi edinmek istedikleri,eğitimler için daha çok zaman ve materyal ayrılması gerektiğinin altınıçizdikleri bulunmuştur. Öğrencilerin ise %91,8’lik bir oranla eğitimdenmemnun kaldıkları, matematik, İngilizce ve fen bilgisi derslerinde daha fazla eğitim almak istedikleri ve sınıf yönetimi konusunda öğretmenlerindesteklenmesi gerektiğini belirttikleri bulunmuştur.
dc.identifier.doi10.7827/TurkishStudies.13104
dc.identifier.endpage770
dc.identifier.issn1308-2140
dc.identifier.issue4
dc.identifier.startpage749
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14719/5443
dc.identifier.volume13
dc.language.isotr
dc.relation.journalTurkish Studies (Elektronik)
dc.subjectEğitim
dc.subjectEğitim Araştırmaları
dc.subjectEğitim
dc.subjectÖzel
dc.titleDEZAVANTAJLI ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR İÇİN ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ DESTEK EĞİTİM PROGRAMI PROJESİ KATILIMCI GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ
dc.typeResearch Article
dcterms.referencesA\r\nBetter Chance (2017). A Better\r\nhttp://abetterchance.org/index.aspx\r\nChance\r\nProgram.\r\nErişim\r\ntarihi:\r\n10.07.2017,,Akpolat, A.H., Demirok, M.S.& Seven, S. (2017). Üstün yetenekli çocukların sosyal yeterliliklerinin\r\nsınıf içerisindeki sosyometrik statülerine göre incelenmesi. Turkish Studies, 12 (33), 49-65,Alamprese, J. A. (1989). No Gift Wasted: Effective Strategies for Educating Highly Able,\r\nDisadvantaged Students in Mathematics and Science. Volume II: Case Studies. Final Report.,Altıntaş, E.& Ilgün, Ş.(2016). Öğretmenlerin üstün zekâlı öğrencilerin eğitimine yönelik düşünce ve\r\nönerileri. Turkish Studies, 11 (14), 895-914,Baker, D. & Leary, R. (1995). Letting girls speak out about science. Journal of Research in Science\r\nTeaching, 32(1), 3-27.,Baki, A. & Gokçek, T. (2012). Karma Yöntem Araştırmalarına Genel Bir Bakış. Elektronik Sosyal\r\nBilimler Dergisi, 11 (42), 1-21.,Baldwin, A. Y., Gear, G. H. & Lucito, L. J. (Eds.). (1980). Educational planning for the gifted:\r\nOvercoming cultural, geographic, and socioeconomic barriers. Reston, VA: The Council\r\nfor Exceptional Children.,Bernal, E. M. (1974). Gifted Mexican American children: An ethno-scientific perspective. California\r\nJournal of Educational Research, 25, 261-273.,Bittick, P. S. (1995). Equality and excellence: Equal education opportunity for gifted and talented\r\nchildren. S. Tex. L. Rev., 36, 119.,Callahan, C. M. (2005). Identifying gifted students from underrepresented populations. Theory into\r\nPractice, 44(2), 98-104.,Clark, B. (2007). Growing up gifted: Developing the potential of children at home and at school (7th\r\nedt.) Pearson.,Clasen, D. R. (2006). Project STREAM: A 13‐year follow‐up of a pre‐college program for middle‐\r\nand high‐school underrepresented gifted. Roeper Review, 29(1), 55-63.,Dağlıoğlu, H. E. (2010). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde öğretmen yeterlikleri ve\r\nözellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 39(186), 72-84.,Davaslıgil, Ü. (2012). Türkiye’de üstün zekâlı çocukların eğitimi ile ilgili bir model geliştirme\r\nprojesi.\r\nErişim\r\ntarihi:15.07.2017,\r\nhttp://www.tuzyeksav.org.tr/wp-\r\ncontent/uploads/2015/09/davasligil-umit-turkiyede-ustun-zek%C3%A2li-ve-yetenekli-\r\ncocuklarin-egitimi-ile-ilgili-bir-model-gelistirme-projesi.pdf,Eğitim Reform Girişimi (2016). Eğitim izleme raporu 2015-2016.Erişim tarihi: 21.07.2017\r\nhttp://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2017/03/EIR2015-\r\n16_ArkaPlanRaporu_OgrencilerveEgitimeErisim_YTA_0.pdf,Ford, D. Y.(2007). Diamonds in the rough: Recognizing and meeting the needs of gifted children\r\nfrom low SES backgrounds. In J. VanTassel-Baska & T. Stambaugh (Eds.), Overlooked\r\ngems: A national perspective on low-income promising learners: Conference proceedings\r\nfrom the National Leadership Conference on Low-Income Promising Learners (pp. 37-41).\r\nWashington, DC: National Association for Gifted Children.,Frasier, M. M. (1989). Poor and minority students can be gifted, too. Educational Leadership, 46(6),\r\n16-18.,Galton, F.(1869). Hereditary genius: An inquiry into its laws and consequences (Vol. 27).\r\nMacmillan.,Gökdere, M. & Çepni, S. (2005). Üstün yeteneklilerin fen bilimleri öğretmenlerine yönelik bir hizmet\r\niçi eğitim uygulama ve değerlendirme çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 271-\r\n296.,Guilford, J.P. (1967). The Nature of Human Intelligence. New York: McGraw-Hill.,Hotaman, D. (2010). Demokratik eğitim: Demokratik bir eğitim programı. Kuramsal\r\nEğitimbilim, 3(1), 29-42.,İstanbul Kalkınma Ajansı (2017). Devam eden projeler listesi. Erişim tarihi:15.07.2017\r\nhttp://www.istka.org.tr/media/42633/%C3%A7ocuklar-ve-gen%C3%A7ler-mali-destek-\r\nprogram%C4%B1-%C3%A7ge.pdf,İstanbul Kalkınma Ajansı (2014). 2014 - 2023 İstanbul bölge planı raporu. Erişim tarihi:18.07.2017,\r\nhttp://www.istka.org.tr/media/1063/2014-2023-%C4%B0stanbul-b%C3%B6lge-\r\nplan%C4%B1.pdf,Karakuş, F. (2010). Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler. Mersin\r\nÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), s. 127-134.,Kaul, C. R., Johnsen, S. K., Saxon, T. F., & Witte, M. M. (2016). Project Promise: A Long-Term\r\nFollow-Up of Low-Income Gifted Students Who Participated in a Summer Enrichment\r\nProgram. Journal for the Education of the Gifted, 39(2), 83-102.,Konstantopoulos, S., Modi, M., & Hedges, L. V. (2001). Who are America's gifted? American\r\nJournal of Education, 344-382.,Kontaş, H., & Yağcı, E. (2016). BİLSEM öğretmenlerinin program geliştirme ihtiyaçlarına ilişkin\r\ngeliştirilen programın etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi\r\nDergisi, 16(3), 92-923.,Kontaş, H., Unişen, A.& Sürücü, M.(2016). Üstün yetenekli öğrencilerin problem çözme becerileri\r\nve kariyer gelişimleri. Turkish Studies, 11(3), 1569-1586.,Koshy, V. (2002). Teaching Gifted Children 4-7. David Fulton Publishers Ltd. London.,Kremer, B. K. & Walberg, H. J. (1981). A synthesis of social and psychological influences on science\r\nlearning. Science Education, 65(1), 11-23.,Kurt, A. A., Kuzu, A., Dursun, Ö. Ö., Güllüpınar, F. & Gültekin, M. (2013). FATİH projesinin pilot\r\nuygulama sürecinin değerlendirilmesi: Öğretmen görüşleri. Journal of Instructional\r\nTechnologies & Teacher Education, 2(1), 1-23.,Leana-Tascilar, M. Z., Ozyaprak, M. & Yilmaz, O. (2016). An online training program for gifted\r\nchildren’s parents in Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 65, 147-164.,Lee, S. Y., Olszewski-Kubilius, P. & Peternel, G. (2009). Follow-up with students after 6 years of\r\nparticipation in Project EXCITE. Gifted Child Quarterly, 53(2), 137-156.,Marland Jr, S. P. (1971). Education of the Gifted and Talented-Volume 1: Report to the Congress of\r\nthe United States by the US Commissioner of Education. Erişim tarihi: 25.08.2017,\r\nhttps://files.eric.ed.gov/fulltext/ED056243.pdf,Milli\r\nEğitim Bakanlığı (2015). Strateji planı 2015-2019. Erişim tarihi,\r\nhttp://sgb.meb.gov.tr/www/mill-egitim-bakanligi-2015-2019-stratejik-plani-\r\nyayinlanmistir/icerik/181\r\n20.07.2017,Milli Eğitim Bakanlığı (2016). MEB istatistikleri örgün eğitim. Erişim tarihi, 21.07.2017\r\nhttp://sgb.meb.gov.tr/www/mill-egitim-istatistikleri-yayimlanmistir-orgun-egitim-2015-\r\n2016/icerik/233,Napier, J. D. & Riley, J. P. (1985). Relationship between affective determinants and achievement in\r\nscience for seventeen‐year‐olds. Journal of Research in Science Teaching, 22(4), 365-383.,National Commission for Excellence in Education. (1983). A nation at risk: The imperative for\r\neducational reform. Washington, DC: U.S. Department of Education. Erişim tarihi:\r\n22.08.2017,https://www.edreform.com/wpcontent/uploads/2013/02/A_Nation_At_Risk_19\r\n83.pdf,Olszewski-Kubilius, P. (2003). Special summer and Saturday programs for gifted students. In N.\r\nColangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (3rd ed., 219-228).,Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir\r\nçalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.,Parke, B. N. (1992). Challenging gifted students in the regular classroom. Erişim tarihi: 21.07.2017,\r\nhttp://www.casenex.com/casenex/ericReadings/ChallengingGiftedStudents.pdf,Passow, A. H. (1972). The gifted and the disadvantaged. The National Elementary Principal, 51, 24-\r\n31.,Richert, E. S. (2003). Excellence with justice in identification and programming. In N. Colangelo &\r\nG. A. Davis (Eds.), Handbook of Gifted Education (3rd ed., 146-158). Boston: Allyn and\r\nBacon.,Robertson, E. (1991). Neglected Dropouts The Gifted and Talented. Equity & Excellence in\r\nEducation, 25(1), 62-73.,Robinson,A., Shore, B. M. & Enersen, D. L. (2014). Üstün zekalılar eğitiminde en iyi uygulamalar:\r\nkanıt temelli bir kılavuz. Ogurlu, Ü. & Kaya F. (Ed.). Nobel yayınevi: Ankara.,Roeper, A. (1991). Gifted adults: Their characteristics and emotions. Advanced Development, 3, 85-\r\n98.,Ross, P. O. (Ed.). (1993). National excellence: A case for developing America's talent. Washington,\r\nDC: U.S. Department of Education.,Sak, U. (2010). Üstün zekâlılar: Özellikleri tanılanmaları eğitimleri. Ankara: Maya Akademi\r\nYayınevi.,Serin, M. K., & Korkmaz, İ.(2014). Sınıf Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının\r\nAnalizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 155-169.,Silverman, L. K. (2010). Resources for Parents of Gifted Children. Erişim tarihi: 23.07.2017,\r\nhttps://childdevelopmentinfo.com/learning/gifted_children/?ak_action=reject_mobile#.WF\r\nqGBPCLTIU,Simpson, R. D. & Steve Oliver, J. (1990). A summary of major influences on attitude toward and\r\nachievement in science among adolescent students. Science Education, 74(1), 1-18.,Stake, J. E. & Mares, K. R. (2001). Science enrichment programs for gifted high school girls and\r\nboys: Predictors of program impact on science confidence and motivation. Journal of\r\nResearch in Science Teaching, 38(10), 1065-1088.,Stake, J. E., & Mares, K. R.(2005). Evaluating the impact of science‐enrichment programs on\r\nadolescents' science motivation and confidence: The splashdown effect. Journal of Research\r\nin Science Teaching, 42(4), 359-375.,Stambaugh, T. (2007). Next steps: An impetus for future directions in research, policy, and practice\r\nfor low-income promising learners. In J. VanTassel-Baska & T. Stambaugh (Eds.),\r\nOverlooked gems: A national perspective on low-income promising learners: Conference\r\nproceedings from the National Leadership Conference on Low-Income Promising Learners\r\n(pp. 83-88). Washington, DC: National Association for Gifted Children.,Sternberg, R. J. (1984). Toward a triarchic theory of human intelligence. Behavioral and Brain\r\nSciences, 7(02), 269-287.,Sternberg, R.J. (2000). Handbook of Intelligence. Cambridge University Press.,Şahin, F.& Kargın, T. (2013). Sınıf öğretmenlerine üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesi\r\nkonusunda verilen bir eğitimin öğretmenlerin bilgi düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi\r\nEğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(02), 1-13.,Talton, E. L.& Simpson, R. D. (1986). Relationships of attitudes toward self, family, and school with\r\nattitude toward science among adolescents. Science Education, 70(4), 365-374.,Türkiye İstatistik Kurumu (2013). Seçilmiş göstergelerle İstanbul. Erişim tarihi: 24.07.2017\r\nhttp://www.tuik.gov.tr/ilGostergeleri/iller/ISTANBUL.pdf,Türkiye İstatistik Kurumu (2016). Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması 20015-2016. Erişim tarihi:\r\n24.07.2017, www.tuik.gov.tr/PdfGetir.do?id=21584,UNICEF (2011). Türkiye’de çocukların durumu raporu. Ankara: UNICEF.,Upward Bound (2017).\r\nUpward Bound Program.\r\nhttps://www2.ed.gov/programs/trioupbound/index.html\r\nErişim\r\ntarihi:\r\n26.07.2017,VanTassel-Baska, J. (1989). The role of the family in the success of disadvantaged gifted\r\nlearners. Journal for the Education of the Gifted, 13(1), 22-36.,Wade, R. K. (1985). What Makes a Difference in Inservice Teacher Education? A Meta-Analysis of\r\nResearch. Educational Leadership, 42(4), 48-54.,Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin\r\nYayınları.,Yin, R. K. (1984). Case study research design and methods. Beverly Hills, CA: Sage.
dspace.entity.typePublication
local.indexed.atTRDizin

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
DEZAVANTAJLI ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR İÇİN ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ DESTEK EĞİTİM PROGRAMI PROJESİ KATILIMCI GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ.pdf
Size:
9.82 MB
Format:
Adobe Portable Document Format